– Målet er å hindre at flyttelasset går feil veg, men det finnes ikke ett hellig tiltak som skaper vekst. Da hadde jo alle gjennomført det, sier prosjektleder Lars Ueland Kobro.

Hvordan mener du øysamfunn kan sikre vekst i framtida? Bruk kommentarfeltet

I et folkemøte på Harøya mandag ettermiddag ble en ny forskningsrapport fra Telemarksforsking presentert, før vegen videre ble diskutert.

Ett av to øysamfunne fikk vekst

I 2013 fikk NRK Skup-diplom for undersøkende journalistikk da de avslørte hvordan forjettede fastlandsforbindelser ikke nødvendigvis stoppet fraflytting langs kysten.

Farlig med kjepphester

I Haram og Sandøy bør lokalsamfunnene prøve å gjøre hverandre gode.

– Det finnes mange eksempel på svake lokalsamfunn, hvor en ny veg bare styrket deres provinsialitet. Da kjempet alle for egne kjepphester, sier han.

Nordøyvegen kan gi en mer integrert bo- og arbeidsmarkedsregion som fører til vekst.

I norgestoppen

Haram og Sandøy er i norgestoppen (4. og 12. plass av 428 kommuner) i andelen av basisnæringer i sitt næringsliv.

Dette er næringsliv som konkurrerer på et nasjonalt og internasjonalt marked, og inkluderer både industri, tekniske tjenester og primærnæringene.

Ikke vekst av større marked

Selv om det kan være «intuitivt naturlig at det er en fordel» å drive en bedrift i et større arbeidsmarked så fant en rapport fra Telemarksforsking for Vegvesenet tidligere i år ingen sammenheng mellom størrelsen på arbeidsmarkedet og veksten i basisnæringene.

De anslår dermed at utviklingen i disse næringene i Haram og Sandøy vil utvikle seg på samme måte med og uten den nye vegen.

Tillit er trolig viktig

Kobro leder et nytt skandinavisk forskningsprosjekt som undersøker hvordan tillit påvirker økonomisk vekst.

– Vi har gode indikasjoner på at tillit kan være vel så viktig for regional utvikling som infrastruktur, men målet må jo være å styrke tilliten gjennom infrastrukturprosjekter og kombinere begge faktorene, sier han.

Forrige uke møtte 220 personer opp på et tilsvarende folkemøte på Haramsøy. Da undersøkte Kobro deres holdninger til samarbeid på tvers av bygde- og kommunegrenser.

– De svarene jeg hørte ved folkemøtet på Haramsøya ga meg godt håp om at disse lokalsamfunnene kan greie nettopp dette og dermed klare å oppnå den ønskede effekten av å bygge Nordøyvegen, sier han.

Hvordan mener du øysamfunn kan sikre vekst i framtida? Bruk kommentarfeltet

<strong>Forsker:</strong> Lars Ueland Kobro utførte samfunnsanalysen på oppdrag av Sandøy og Haram.