– Det ligger ingen dramatikk i at KS2 sender prosjektet tilbake til Statens vegvesen. Den politiske behandlingen i fylkestinget holder kanskje ikke til jul, men kommer på nyåret.

Les også: Tilbakeslag for Nordøyvegen

Det sier samferdselssjef Arild Fuglseth til Sunnmørsposten.

– Vil dette få store konsekvenser for kostnadene på Nordøyvegen?

– Tvert om, det kan slå positivt ut for prosjektet. Det kan føre til at vi får bedre løsninger for kryssingen av Lepsøyrevet, sier Fuglseth, som legger til at resten av det store prosjektet har fått godkjenningsstempel.

Detaljregne

– Har planleggingen vært for dårlig, siden vegvesenet får saka i retur?

– Nei, det handler ikke om det. Den tekniske løsningen for Lepsøybrua har stått mellom å fundamentere brua med pæler eller senkekasser. Statens vegvesen anbefaler senkekasser, slik man delvis har benyttet på Tresfjordbrua. Nå ber KS2 om at man regner nøyere på akkurat denne løsningen, sier Fuglseth.

Les også: Meiner Nordøyvegen kan dempe arbeidsløyse

Prosjektet stopper ikke opp på grunn av denne ekstra runden. Politikerne sa sist mandag ja til at Statens vegvesen kan gå i gang med forhandlinger om grunnerverv for traseen, og fylkeskommunen vil bestille uavhengig rapport om finansieringen. Det neste ordinære fylkestinget er satt til april, men man har tidligere behandlet Nordøyvegen i ekstraordinært fylkesting. Det kan lett skje også denne gangen.

På møtet sist mandag viste lederen i samferdselsutvalget, Oddbjørn Vatne, at rentenivået er på prosjektet sin side.

– Utgangspunktet for kostnadene har til nå har vært 6,5 prosent og 4,5 prosent rente. Nå er det realistiske rentenivået 4,5 og 3 prosent. Det vil gi en innsparing på hele 420 millioner kroner for prosjektet i nedbetalingstiden, mente Vatne.

Arild Fuglseth ser ingen dramatikk i at Statens vegvesen blir bedt om å regne nøyere på de tekniske løsningene de anbefaler for Lepsøybrua. Arkivfoto: helge Gloppen Foto: helge Gloppen