To personer er tatt inn til avhør hos politiet, i forbindelse med at Statens vegvesen utførte en kontroll av utenlandske vogntog på Ørskogfjellet onsdag.

På formiddagen ble en litauisk varebil med tilhenger stoppet. Det viste seg at sjåførens førerkort allerede var beslaglagt i Norge på grunn av et annet forhold, uten at vedkommende så ut til å ha tatt det særlig alvorlig.

Noe senere avdekket kontrollørene et såkalt kabotasjeoppdrag. Det er navnet som ofte brukes om et innenlands transportoppdrag som utføres av utenlandske vogntog.

Bakgrunn: – Problemet med utenlandske sjåfører er mye mindre enn antatt (ekstern lenke)

- Dette estiske vogntoget kom i følge papirene inn til Norge den 14. februar. I følge lovverket har det lov til å være ilandet i sju dager med opp til tre laster. Nå var det altså her på 14. døgnet med den 4. lasten, sier avdelingsingeniør Leif Jarle Bergseth i Statens Vegvesen, som ledet kontrollen i dag.

Vanskelig å avdekke

Han sier at Statens Vegvesen relativt sjelden klarer å ta noen "på fersken" i kabotasjeoppdrag. Det kan delvis henge sammen med at synderne er flinke til å skjule sine spor, sier han.

- Vi går ut fra fraktbrevene når vi går dem etter i sømmene, men hvis disse er jukset med på noen måte, er det nok lett å villede kontrollørene. Vi vet at sjåførene har flere metoder for å unngå å bli tatt, sier han.

Å avdekke disse sakene er en prioritert oppgave for de ti  som jobber i Statens Vegvesen Møre og Romsdal sin utegående kontrollgruppe. I dag er det de utenlandske speditørene som blir anmeldt, i dette tilfelle det estiske firmaet. Men Bergseth sier at de også gjerne vil de norske oppdragsgiverne til livs.

- Her er regelverket dessverre litt for ullent, og det er vanskelig å stille de norske oppdragsgiverne til ansvar. Men vi vurderer nå å levere en anmeldelse for å få prøvet saken, sier Bergseth.