- Kun midte trase vil gi Nordfjord et fullt ut integrert arbeidsmarked, slår Norman fast.Norman er professor i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen i Bergen. Han satt også som arbeids- og administrasjonsminister fra 2001 til 2004 i Bondeviks andre regjering.

Klikk på grafikken over for å se hvordan Hafast kan løses!

Svært viktig grep

Nå har han vært med og laget analyser av de regionale effektene av større bo- og arbeidsmarkedsregioner som følge av utbyggingen av kyststamvegen.

Norman hyller regjeringens valg av Hafast på Sunnmøre. Han tror også E39 kan være med å gi Sogn og Fjordane et løft. Men da må veien legges på de riktige stedene.- Vi har analysert verdiene som ligger i å skape større bo- og arbeidsmarkedsregioner. Ved å legge E39 langs alternativet som kalles midte linje klarer en å knytte sammen midte og indre deler av Nordfjord på en måte som gjør at regionen får et fullt ut integrert arbeidsmarked. Videre knytter dette Nordfjord-regionen mot Volda og Ørsta i nord og videre mot Førde i sør. Dette valget av trase tror jeg kan være et svært viktig grep for å snu stillstand og fraflytting til vekst. Dette er det klart beste alternativet for Nordfjord, sier Norman.

Ikke redd regningen

Han mener debatten rundt utbyggingen av E39 har brakt inn helt nye og vesentlige argumenter rundt vegbygging.- Byggingen av E39 har ført med seg en debatt som ikke bare dreier seg om hvor mye raskere vi kan få biltrafikken fram, men en debatt om hvordan vi bygger landet, sier Norman.Han er derfor ikke redd for de milliard-regningene som havner på samferdselsministerens bord etter hvert som en ferjefri E39 realiseres.- Det er klart at det er store investeringer. Men det er ikke så farlig så lenge investeringen er lønnsomme. Det kommer en dag da vi ikke kan lene oss på oljeinntektene alene. Da må vi ha miljøer og arbeidsmarkeder som kan drive verdiskapning. Prisen på Hafst og Møreaksen er ikke noe problem. Å bygge disse to prosjektene er noe av det mest lønnsomme vi kan gjøre, slår økonomiprofessoren fast.

Er lønnsomt

- Oljeutbyggingen i Nordsjøen var også svært kostbar. Men de store investeringene der har ikke vært noe problem fordi de har vært så lønnsomme, påpeker han.Det er denne lønnsomheten Norman mener må ligge til grunn når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nå i neste runde skal foreta trasevalget for E39 gjennom Nordfjord.- Sogn og Fjordane er et fylkes som har alle forutsetningene for å lykkes. Likevel opplever fylket stillstand og fraflytting. Våre analyser viser at dette er det mulig å gjøre noe med og at trasevalget for E39 i den sammenheng er svært viktig, sier Victor Norman.Det er ventet at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om ikke svært lenge vil offentliggjøre trasevalget for E39 gjennom Sogn og Fjordane. Det er i Nordfjord striden står om hvor vegen skal gå. Midte linje fra Volda over Eid og Gloppen, eller indre linje gjennom Kvivsvegen og videre mot Stryn.

Professor Victor D. Norman mener midtre trase helt klart vil lønne seg. Foto: Berit Roald / NTB scanpix