Fra 2007 til 2013 har det vært nesten en firedobling i antall passasjerer til Oslo fra Ørsta-Volda.

I en ny rapport bestilt av Samferdselsdepartementet blir det anbefalt å konkurranseutsette flyruta til Oslo.

- For Oslo-Ørsta-Volda anbefaler vi uansett kommersiell drift på bakgrunn av at ruten allerede går eller bør gå med overskudd, står det i rapporten.

- Godt grunnlag

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har i samarbeid med Møreforsking Molde utredet et nytt anbudsopplegg for regionale flyruter i Sør-Norge.

Les mer: Her er rapporten.

- Med 96 000 passasjerer og 1042 kr/passasjer er inntekten 100 millioner kr. Ruten går altså med overskudd i dag og trenger i utgangspunktet ikke tilskudd med trafikk som i 2013, skriver de i rapporten.

Viktige vegprosjekt

Rapporten peker på Eiksundsambandet og Kvivsvegen for å forklare den store trafikkøkningen.

Da Eiksundsambandet åpnet, økte trafikken med 62 prosent de første tolv månedene. Etter åpninga av Kvivsvegen økte trafikken ytterligere med 26 prosent i halvåret oktober 2012 til mars 2013.

Avvikling av bompenger i Eiksundsambandet kan gi ytterligere vekst.

- Trafikkutviklingen siden 2007 har i høy grad vært styrt av endringer i tilførselsveier og flytilbud. Bompengebetalingen på Eikesundsambandet er under avvikling og vil gjøre Ørsta-Volda enda mer attraktiv for befolkningen i Ulsteinvik, men det er usikkert hvor stor effekt dette vil få i praksis, skriver de.

Kommersiell drift

I dag er denne flyruta en del av anbudsopplegget for regionale flyruter i Norge.

TØI og Møreforsking anbefaler at fire nye ruter kan gå kommersielt uten subsidier: Oslo-Førde, Oslo- Ørsta-Volda, Oslo-Florø, og Bergen-Florø.

Osloruta fra Ørsta-Volda blir særlig trekt fram som en potensiell kommersiell flyrute.

Rapporten antyder at konkurranse fra Vigra flyplass gjør at en eventuell kommersiell operatør ikke kan presse prisene for høgt opp.

Utvider anbudet

Dersom myndighetene ikke ønsker å konkurranseutsette flyruta, anbefaler rapporten å utvide setekravet på et eventuelt anbud.

I sitt alternative forslag anbefaler de å heve maksimaltaksten noe for å komme nærmere nivået på flyruta mellom Vigra og Oslo.

- For Oslo - Ørsta-Volda kan det også være aktuelt med anbud der tilbyder konkurrerer på maksimalpris slik det nå ligger an til for enkelte fergestrekninger, står det i rapporten.