I Lexus NX 300h er det bare å sette seg inn, trykke på knappen – og kjøre i vei.

NX er Lexus sin satsing mot BMW X3 og Audi Q5. Med startpris på 523.500 kroner beveger bilen seg i det samme prislandskapet. Men siden det er hybrid som gjelder for Lexus i Norge, droppes varianten med kun bensinmotor.

523.000 kroner høres ut som mye penger. Ja, isolert sett er det jo det, men se på hva som brukes på nye biler i Norge? Svært mange blunker ikke for å kvittere ut en halv million på ny bil, og legger gjerne på utstyr for minst 100.000 kroner.

For den prisen er en bra utstyrt Lexus NX 300h godt innenfor rekkevidde i klassen for kompakte SUV-er, en klasse hvor stadig flere kjøper bil.

Hybrid kontra diesel

Nesten alle SUV-er i denne klassen selges med dieselmotor. Men hybridene, som Lexus NX 300h, skattlegges så gunstig på grunn av lavt utslipp av klimagassen CO2, at de fullt ut konkurrerer med dieselbilene. For NX 300h dreier det seg om rundt 60.000 kroner i sparte avgiftskroner.

Og det er nettopp størrelsen og prisen, samt individuell kundebehandling, Lexus håper skal øke interessen for det japanske premium-/luksusmerket med Toyota i ryggen.

Dette er NX 300h

* Hybrid, totalt 197 hk.

* Kun firehjulsdrift i Norge.

* Hybrid/mekanisk drift på forhjulene.

* Elektrisk drift på bakhjulene.

* Kan trekke tilhenger på 1500 kilo.

* Fem utstyrsnivåer.

* Ekstrapakker kan kjøpes til hver utstyrsnivå.

– Vi har valgt å se bort fra modellen uten 4x4. Kunder som kjøper biler i denne klassen forventer at de er firehjulsdrevne, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm.

Trappetrinn

Før var Lexus utstyrsmessig såkalt komplett. Mens konkurrentene leverte skreddersøm, var alt Lexus hadde å tilby stort sett inkludert i grunnpakken.

Sånn er det ikke uten videre med NX 300h. Men istedenfor skreddersøm velger Lexus trappetrinnsmetoden: Jo høyere opp i trappa, dess mer påkostet bil.

Dette gir i sum et prissprang fra 523.500 kroner til temmelig nøyaktig 700.000 kroner.

Holm tror business-varianten til rundt 600.000 kroner blir volummodellen over tid.

Elektrisk 4x4

NX 300h bygges i utgangspunktet over samme tekniske lest som sedanmodellen IS 300h, hvilket betyr motor med fire sylindere og 2,5 liters volum. Effekten er tatt ned fra 233 til 197 hk, inkludert kraften fra elmotorene.

Der IS har bakhjulsdrift og langsgående motor, står motoren i NX på tvers og trekker forhjulene. Bakhjulsdriften styres som på storebror RX 450 via elmotor uten noen mekanisk link mellom akslene. Dette gjør naturligvis NX 300h først og fremst til by-SUV, og med 18,5 cm bakkeklaringen har den lite utenfor asfalten å gjøre.

Av de 300 NX 300h som kommer til Norge i år er de fleste solgt. Neste års mål om å selge 750 NX 300h vil gjøre bilen til Lexus sin viktigste.