Warholm ble onsdag verdensmester med tiden 48,35. Seiersmarginen var på 14 hundredeler. Det var Norges første VM-gull av en baneløper på herresiden noensinne.

– Han har nå åpnet porten til himmelen rent økonomisk. Hvis han gjør ting riktig med tanke på å forhandle sponsoravtaler, ta seg tid og vurdere markedet, så ligger det millioner i vente, sier Lund til Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen hadde Warholm i fjor en inntekt på 47.008 kroner.

Lund sammenligner interessen Warholm nå vil møte med den enorme sponsorøkningen Andreas Thorkildsen opplevde etter sitt første OL-gull i Aten i 2004.

Også siviløkonom Hans Mathias Thjømøe, som har forsket og undervist om sponsing i mange år, sier at sponsorverdien har økt kraftig etter onsdagens eksponering. Hvor mye Warholms verdi har økt er uvisst.

– Sponsorverdien avhenger først og fremst av eksponering – hvor mange ganger og hvor man blir eksponert. Warholms eksponering i går kveld var toppen av kransekaken. Eksponeringen er så god at han kunne oppført seg som en drittsekk, og verdien av den ville kun sunket litt, men ikke mye, sier Thjømøe.