Mens Krogstad drar rett over svenskegrensa til Høljes motorstadion setter Nakken seg i sin Porsche for å gjøre sin debut under Porsche Super Cup der alle de beste i verden i denne bilklassen deltar.

I fjor kjørte Nakken kun i Porsche Carrera Cup, der de aller fleste løp i Tyskland. I år har han samla inn nok sponsorkroner til å spe på med Porsche Super Cup. Debuten i denne cupen skjer på Red Bull Ring i Østerrike til helga.

– Jeg kjørte faktisk på den samme banen for to uker siden. Det var den kvalitativt tøffeste løpet jeg noen gang har deltatt i. At jeg der kjørte meg opp fra 15. til 7. plass i finalen var jeg svært fornøyd med, sier Nakken.

24-åringen fra Ålesund har sanket inn hele fem millioner sponsorkroner i år for å kunne delta i de fleste løp i to cuper. Det gjør at hans program utover sommer og høsten blir svært tett.

Konkurranser nesten hver helg

– Nå skal jeg være borte fra Ålesund i seks uker. Bortsett fra ei helg i september blir det kjøring hver eneste helg, sier Nakken om det tettpakka programmet som venter.

Han satser på asfaltracing og er inne i sin andre sesong bak rattet i en Porsche.

– Dette er den eneste merkecupen som følger Formel I-sirkuset rundt om i verden, sier Nakken.

Dermed er det enorme tilskuertall som også bivåner ålesunderen og de andre sjåførene i Porsche Super Cup. Til helgens løp i Østerrike er det ventet flere hundre tusen tilskuere.

– Målet mitt på Red Bull Ring blir å komme topp-ti. Det mener jeg er realistisk, sier Marius Johann.

Sjuendeplassen i Carrera Cup for to uker siden viser at Nakken har potensial til å hevde seg når alt klaffer.

Alt må stemme

– Skal du nå opp må absolutt alt stemme, det er mange faktorer som spiller inn. Du må ikke ha tekniske uhell eller bli påkjørt i feltet. Sjåføren må også ha hodet på rett plass, innrømmer 24-åringen. Som tross sin unge alder har lang fartstid innen motorsporten etter at han begynte i en gokart allerede som 5-åring.

Etter runden i Østerrike drar Nakken rett til den velkjente Silverstone-banen i England der Formel I og Porsche Super Cup parallelt skal kjøre ny runde neste helg.

– Mens Red Bull Ring er 4,3 km er Silverstone 5,8 km og svært krevende, sier Nakken om det som venter under løpet på De britiske øyer.

Krogstad på pallen sist

På Silverstone har allerede Henrik Krogstad vært og konkurrert i år. Der var 20-åringen fra Langevåg uheldig og gjorde et rundkast med bilen. Den tøffe sulalendingen fullførte imidlertid til 9. plass.

Men det gikk langt bedre med Krogstad under den siste rallcyrossrunden på Hell i Trøndelag. Sjøl om han personlig var skuffet suste Henrik inn til en meget sterk tredjeplass, bare slått av Guillame De-Ridder fra Belgia og Oliver Eriksson fra Sverige. Sistnevnte kjører på hjemmebane til helga siden rallycrossrunden arrangeres på Höljes Motorstadion, som ligger få mil fra Hedmark fylke. Krogstad har kjørt der tidligere og trives.

– Jeg kjører alltid for å vinne, sa Krogstad til Sunnmørsposten da vi fulgte han ringside på Hell.

I forrige uke fikk Henrik sitt fagbrev som bilmekaniker. Nå slipper han å skru under løpene, da er all fokus rettet mot å kjøre fortest mulig for sitt team JC Raceteknik. Svenske mekanikere sørger for at Krogstad har en bil som fungerer.

Eriksson leder i sammendraget av RX2-klassen med 73 poeng før runden i Höljes. Nordmannen Sondre Evjen er nr. 2 med 64 poeng. Krogstad på 5. plass har 57 poeng. Runden er den fjerde av sju. Finalen går i Sør-Afrika 24. november.