Sunnmørsposten kan få fotballrettighetene i Norge

Sammen med landets største mediekonsern ønsker Polaris Media (som eier Sunnmørsposten) å sikre seg rettighetene til å vise norsk toppfotball.

AaFK på TV: Sunnmørsposten kan få rettighetene til å vise AaFKs kamper i perioden 2023 til 2028.  Foto: Arkivfoto

Sport

Polaris, som blant annet eier Romsdals Budstikke, Adresseavisen og Fædrelandsvennen, har inngått samarbeid med Schibsted og Amedia i kampen om rettighetene til å vise norsk fotball i perioden 2023–2028. Det framgår av ei pressemelding torsdag morgen.

– Det er vår klare mening at dette betyr mye både for publikum og klubbene, og da er det viktig også for små og store mediehus over det ganske land. Ved å stå sammen har vi større sjanser for å hindre at rettighetene går til aktører som ikke tar det samme ansvaret for å dekke både topp og bredde i norsk fotball sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Mediegiganter slår seg sammen i kampen om fotballrettighetene

Schibsted, Amedia og Polaris konkurrerer normalt om avisleserne. Nå har de gått sammen for å nedkjempe TV-gigantene i kampen om norsk fotball.


Arkivfoto: Polaris Medias konsernsjef Per Axel Koch.  Foto: NTB scanpix

Sentral rolle for mediehus

Polaris skriver i pressemeldinga at de tre mediekonsernene samler hovedtyngden av alle norske lokale, regionale og nasjonale mediehus, som i alle år har dekket fotball på en måte som både publikum, klubbene og sporten har hatt stor glede og nytte av. Når streaming av fotball på de øverste nivåene både for kvinner og menn nå er rettighetsbelagt, er målet å sikre at disse mediehusene kan ha denne sentrale rollen også i fremtiden.

Rettighetene gjelder de fire øverste nivåene for menn, de to øverste nivåene for kvinner, NM (cupen) for både menn og kvinner, landskamper for aldersbestemte landslag til og med U-21 og landskamper for kvinner i en samlet pakke. Det er fortsatt uklart om rettighetene blir tildelt samlet, eller om det under prosessen blir delt opp i flere rettighetspakker.

Utstillingsvindu

– Det bygger på at vi i fellesskap er et fantastisk utstillingsvindu for norsk fotball, og vi sitter med en samlet rekkevidde og en samlet abonnementsbase som er utrolig sterk, sier Amedias konserndirektør Anders Opdahl, til Kampanje.

Amedia har allerede rettighetene til 2. divisjon og sendte tidligere i høst blant annet Bodø/Glimt i europaligakvalifiseringen mot AC Milan. De har dessuten en rekke rettigheter for både lokale og nasjonale idrettsarrangement.

Schibsted-eide VG har tidligere hatt rettigheter til å vise enkelte kamper i Eliteserien.

Det er ventet at NFF i løpet av relativt kort tid vil tildele rettigheter og inngå avtaler.