De norske gullkalvene er til salgs: Håper på millioninntekter

Norsk friidrett har stått uten hovedsponsor i over to år. Nå øker både interessen og prisen.

Karsten Warholm, Amalie Iuel og Jakob Ingebrigtsen er alle en del av en svært spennende norsk friidrettstropp, men forbundet står fortsatt uten hovedsponsor. – Jeg vil anbefale norske bedrifter å gå inn i friidretten nå, sier sponsorekspert Vegard Arntsen.  Foto: NTB scanpix

andreidretter

Sommeren 2015 trakk DnB seg ut etter mange år som hovedsponsor. De sportslige resultatene uteble, og det var flere skandaler rundt norsk friidrett. Avtalen hadde en verdi på flere millioner kroner årlig. Siden har Norges Friidrettsforbund stått uten hovedsponsor.

Men nå håper forbundet å lande både ny hovedsponsor samt flere andre avtaler. VM-gull og -bronse i London til henholdsvis Karsten Warholm og Filip Ingebrigtsen hjelper godt for interessen. Det er generalsekretær Kjetil Hildeskor og markedssjef Fredrik Samuelsen som jobber med å få på plass nye avtaler.

– Vi har gode prosesser med flere interesserte parter. De gode sportslige resultatene som har vært gjennom hele året, øker både interessen og verdien, sier friidrettspresident Ketil Tømmernes.

– Dette er jo resultatavhengig. Når resultatene er gode er det flere som ønsker å bli assosiert med norsk friidrett, fortsetter han.

Vil satse mer på barn og ungdom

Friidrettsforbundet har de senere årene gått glipp av mange millioner kroner i sponsorpenger. Tømmernes avviser at forbundet har gått på sparebluss, men innrømmer at prioriteringene har vært knallharde.

– Vi har vært nødt til å prioritere toppidretten. Men vi ønsker å satse bredt, på mosjon og på barn og ungdom. Vi ønsker å skape utøvere for fremtiden, sier Tømmernes.

Vegard Arntsen er daglig leder i Sponsor Insight, Nordens største analyse- og rådgivningsselskap innen sportsmarkedsføring, sponsing og events. Han tror at friidretten står sterkt når aktuelle sponsorer skal se på mulighetene.

16-årige Jakob Ingebrigtsen imponerer stort i ung alder.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Friidretten har hatt en lang periode uten hovedsponsor, og responsen fra bedriftene har vært kjølig. Nå er friidrett igjen blitt et interessant objekt. De har fått en ny vår med flere profiler, og det gjør dem spennende, sier Arntsen.

Ekspertens to favoritter

To momenter er viktige for å tiltrekke seg sponsorer og penger:

– Prestasjoner er jo det aller viktigste. Og så er spørsmålet om man har profiler som folk ønsker å følge, sier Arntsen.

Og profiler har Norge fått til gagns: Karsten Warholm tok VM-gull, Filip Ingebrigtsen vant bronse, og 16-årige Jakob Ingebrigtsen imponerer kraftig. Storebror Henrik er for tiden skadet. På kvinnesiden har man Amalie Iuel og Isabelle Pedersen, for å nevne noen.

– Hvem mener du er den aller største norske friidrettsprofilen nå?

– Det er litt vanskelig å si akkurat nå når alle blomstrer samtidig. Men akkurat nå holder jeg en knapp på Warholm, med hans sterke prestasjoner i tillegg til at han er en så utrolig kul fyr. Bak ham har jeg Jakob, som er så ung og lovende. Det blir spennende å se hva han leverer om noen år, sier Arntsen.

– Han er en så utrolig kul fyr, sier sponsorekspert om verdensmester Karsten Warholm.  Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– På kvinnesiden har man Amalie Iuel, som er en spennende utøver. Disse utøverne er jo også interessante for media – de har noe ekstra å tilby, påpeker sponsoreksperten.

– Får mye for en rimelig pris

Arntsen sier at han merker en helt annen pågang rundt friidrett nå, men påpeker at det er «litt vanskelig logistikk» rundt Friidrettsforbundet siden det er snakk om enkeltutøvere som holder på med forskjellige grener.

Amalie Iuel er en av de store profilene på kvinnesiden i norsk friidrett.  Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

– Jeg vil anbefale norske bedrifter å gå inn i friidretten nå. Man kan få mye igjen for en rimelig pris. Norsk friidrett er et interessant objekt, sier Vegard Arntsen.