Tidenes fotball-satsing på web-TV i avishuset Sunnmørsposten

Over 100 kamper vises

I 2018 blir det ikke kun eliteserieklubbene og 1. divisjon som blir tilgodesett med levende bilder. Smp.no vil denne sesongen sende timevis med live-fotball – hver helg.

Travel sesong: Erling Ytterland (t.v.) og Herman Ekeberg kommenterer årets kamper i 2. divisjon og 3. divisjon. I tillegg til en mengde andre kamper fra lavere divisjoner, samt 2. divisjon damer og NM for menn. De to tidligere AaFK-profilene går mot en travel fotballsesong! Her driver de med «tørrtrening» før alvoret og moroa tar til. 

Mye å se: Spjelkaviks Sondre Skulstad (t.v.) og Herds Vegard Bruland blir mye å se i år. 

fotball

Sunnmøres flaggskip AaFK blir vist på Discoverys kanaler, der har ikke Sunnmørsposten rettigheter.

Men den nye og beinharde 2. divisjon for menn, der Sunnmøre har med både Hødd og Brattvåg, kan Smps abonnenter få se. Vi skal vise samtlige kamper til Hødd og Brattvåg i år «live», både heime og borte.

– Dette er en avtale vi har inngått med Amedia, som har rettighetene til 2. divisjon. Men det stopper ikke der. Vi skal via denne Amedia-avtalen også sende mange kamper fra 3. divisjon menn, der Sunnmøre har med Spjelkavik, Herd og Hødd 2. I tillegg har vi tilgang til å kunne få sende de tre første rundene av NM fotball for menn, som starter med 1. runde neste onsdag. Vi satser på å streame minst én lokal kamp denne kvelden, opplyser videoansvarlig i Sunnmørsposten, Stig Vågnes.

Laveste divisjoner

Men stopper det der? Å, nei!

– Vi vil også streame en del kamper fra de tre laveste divisjoner i år, som vi gjorde i fjor. Men i år blir det enda flere kamper enn da. Vi vil primært satse på å sende godbitene, som diverse lokaloppgjør. Som det er mange av i de lavere divisjoner, opplyser Vågnes.

– Hva med damefotballen?

– Vi har ikke glemt den heller. I år har Sunnmøre Fortuna og Herd på nivå 3, som er 2. divisjon. Vi vil sende kampene der de to møtes direkte, og trolig også en del andre kamper. Her kommer det selvsagt an på hvor klubbene ligger an på tabellen utover i sesongen, vi ønsker svært gjerne å vise typiske toppkamper der mye står på spill, fastslår Vågnes.

Teamet: Her er Sunnmørspostens produksjonsteam for sesongens fotballsatsing. Fra v: Vegard Vågnes, Herman Ekeberg, videoansvarlig Stig Vågnes, Erling Ytterland og Jonas Kongsberg. 

Legende-kommentatorer

Når det gjelder kommentatorer har Sunnmørsposten gjort avtale med AaFK-legendene Erling «Yttis» Ytterland og Herman Ekeberg. De skal alternere på å kommentere kampene som blir vist på smp.no, og i enkelte kamper blir begge å høre samtidig. Når eksempelvis Brattvåg og Hødd møtes internt.

På Hødd og Brattvågs bortekamper er det ikke smp. no som skal produsere og kommentere kampene, opplyser Stig Vågnes.

– Da vil våre samarbeidende mediehus produsere og kommentere kampene, men kampene blir selvsagt sendt på smp.no, sier han.

Det hele braker altså løs kommende lørdag, der både Stjørdals/Blink-Hødd og Vard-Brattvåg blir streamet. I tillegg til 3. divisjonskampen Spjelkavik-Træff. Søndag viser vi også 3. divisjonskampen Herd-Lokomotiv Oslo. Så premierehelga kan våre abonnenter altså se fram til hele fire kamper med lokale klubber involvert.

Ukentlig oversikt

– Vi vil ukentlig komme med oversikt både på nett og på sosiale medier over hvilke kamper vi vil sende, opplyser Stig Vågnes.

Ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg er stolt og glad over opplegget som nå er i havn.

– Dette er en stor og «tung» satsing fra Sunnmørspostens side, for å kunne gi våre abonnenter et enda bedre og mer fyldig totaltilbud. I tillegg til fotballsatsingen vil vi også selvsagt streame andre viktige saker, som skjer innen kultur og andre viktige felt for Sunnmørsposten og vårt dekningsområde. Nå håper vi at våre abonnenter setter pris på det utvidede tilbudet de nå får, sier Relling Berg.

Stig Vågnes vil gjerne gi leserne et lite tips, for at de skal kunne få se det de ønsker på smp.no.

– Det er veldig viktig at abonnentene sørger for å aktivisere sitt digitale abonnement. Det viser seg at en stor del av abonnentene våre ikke har gjort dette, noe som gjør at de ikke får tilgang på noen av våre «pluss-saker». Og dette utgjør jo en viktig del av vårt totaltilbud, fastslår Vågnes.