Bergenserne drakk 20.000 liter øl på Nordnes under EM

Nå er arrangørene fristet til gjentakelse under neste mesterskap.

FOTBALLFEST: Soldagene, og tusen sitteplasser under tak reddet arrangementet på Nordnes. I overkant av 60.000 mennesker så EM fra Tollbodallmenningen. 

fotball

Søndag kveld – i Frankrike – kunne Cristiano Ronaldo og Portugal løfte trofeet i luften, og juble for EM-tittelen. På samme tid kunne Simen Einerbærholm juble EM-suksess i Bergen.

Sammen med to andre kompiser bestemte han seg for å arrangere Bergen sitt svar på Kontraskjæret i Oslo – et samlingssted med servering og storskjerm for EM-kampene utendørs.

Det klarte de, med suksess, under navnet «Fotballfeber».

— Selv om det ble en våt avslutning på mesterskapet, har det vært en kjempesuksess, mener Einerbærholm.

Han sier i overkant av 60.000 mennesker har vært innom i løpet av EM. Nå håper arrangøren på at det kan bli en tradisjon i Bergen.

— Vi har kjempelyst til å få det til under VM i 2018, men det er mange faktorer som spiller inn. Får vi samme sted? Ordner det seg med skjenkebevilling? Vi kan ikke love noe annet enn at vi skal prøve å få det til, sier Einerbærholm.

— Polakkene trosset regnet

Før EM-festen startet satte de tre gründerene seg et hårete mål på 100.000 besøkende. Etter de første kampene lå de faktisk an til å klare det ivrige målet. Men som de fleste andre utearrangementer i Bergen har de vært veldig avhengig av været.

— Vi fikk en pangåpning på festen, sol og fulle benker – så kom regnet. Men der må vi trekke frem polakkene. De trosset vær og vind og sto helt fremme under straffesparkkonkurransen.

Før finaledagen hadde de i overkant av 60.000 besøkende. Noe som er litt nærmere det mer realistiske målet, forteller Einerbærholm.

Fotballfesten var gratis, og inntektene baserte seg på salg av øl og mat. Arrangøren hadde bestilt inn 22.000 liter øl, men arrangøren anslår at de solgte rundt 20.000 liter. Servert i 0,4-litersglass, blir det 50.000 solgte glass.

Det gir 2174 solgte ølglass per kampdag. Med en ølpris på 79 kroner, gir det nesten fire millioner kroner i bruttoinntekter.

I tillegg kommer inntekter fra matsalg. Einerbærholm kan ikke si noe om omsetningen på arrangementet ennå, men sier at det ikke går i minus.

— Dette er et bærekraftig arrangement, men det er flere faktorer som spiller inn. Derfor kan vi ikke anslå noe tall akkurat nå, sier han.

Ønsker en tradisjon

I Oslo har fotballarrangementet vært en suksess i flere mesterskap. Det har blitt en tradisjon at kampene sendes fra Kontraskjæret, og TV 2 og NRK har studiosendingene sine der. På Facebook er det flere som kommenterer på fotballfeber sine sider at dette må bli en tradisjon.

— Vi får mange hyggelige tilbakemeldinger, og de fleste ønsker at dette skal bli en tradisjon. Helt fra start til slutt har vi fått mange gratulasjoner – også fra naboene. Vi hadde forventet mer delte tilbakemeldinger, men det har nesten utelukkende vært god respons, sier Einerbærholm.

Underveis i EM skrev BT om arbeidsforholdene på Fotballfeber, der servitører ble tilbudt bare 40 kroner i timelønn. Reaksjonene var mange og til dels sterke mot arrangementet. På sin side svarte arrangøren at det ikke var relevant bare å se på servitørenes timelønn.

På Kontraskjæret har de 9000 sitteplasser, mot Bergen sine 4000. Men der Oslo regner med tomme seter på regnværsdager, har de i Bergen lagt til rette for regnet – noe man gjerne må i denne byen.

— Vi har tusen sitteplasser under tak, og forventet at det kom folk alle dager. Det har vært perioder hvor det har vært stappfullt under taket.

At det regner i Bergen er ingen hemmelighet, og skal dette bli en tradisjon må de kanskje skapes enda flere sitteplasser under tak.

— Det er rom for at et slikt arrangement blir en tradisjon i Bergen, men da må vi være bedre på kreative takløsninger. Det er viktigere å tilrettelegge for været her enn på østlandet, men samtidig ønsker vi ikke å ta vekk oppsiden ved uteplasser. Når det er fint vær i Bergen, er det helt fantastisk, sier han.