Skitopp om Klæbo: – Ikke mange er interessert i å gå i direkte krig med forbundet

Skiforbundet forventer seg mange diskusjoner med Johannes Høsflot Klæbo, men gleder seg over at de har en skistjerne som utfordrer dem.

MARKEDSSJEF: Espen Bjervig er markedssjef i Norges Skiforbund.   Foto: Rune Petter Ness / Adresseavisen

langrenn

GÅSBU: – Johannes er en kjempestjerne. Det han gjør med videobloggen og sosiale medier er kjempeinteressant og ting vi kan lære mye av, mener markedssjef Espen Bjervig.

Nylig kalte Adresseavisens kommentator, Birger Løfaldli, Klæbo for en tikkende bombe for skiforbundet.

Løfaldli er usikker på om Norges Skiforbund har en klar strategi på hvordan den kommersielle interessen rundt langrennssportens nye stjerne skal håndteres.

– Som utøver er det Johannes sin oppgave å utfordre oss sportslig. Vi er også så heldige at han utfordrer oss på nytenkning på markedssiden. Det er absolutt positivt at vi har utøvere som går sine egne veier og tør å tenke selv, mener Bjervig.

– Hvilke konflikter kan oppstå?

– De store enerne vil være mer attraktive markedsmessig enn et helt lag. Det blir en ressurskonflikt, ikke en markedskonflikt. Det er noen forpliktelser rundt det å være på et lag, men det absolutt muligheter for private avtaler. Dette er en balansegang som jeg syns fungerer veldig bra med tanke på Johannes, sier Bjervig.

SUVEREN: Johannes Høsflot Klæbo var suveren på torsdagens NM-sprint. Nå har han reist fra Hamar for å konkurrere i verdenscuphelgen i Dresden.   Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Skiforbundet tegner løperavtaler for ett og ett år. Det er når en utøver kommer med en privat sponsor som utfordrer forbundssponsorenes bransjeeksklusivitet at situasjonen blir det krevende, ifølge markedssjefen som skal skaffe 85 sponsormillioner kroner årlig.

– Vi har lært og erfart, men vår strategi er å være løsningsorientert. Det er lett å si at utøveren sitter på all makt, men jeg tror ikke mange er interessert i å gå i direkte krig med forbundet.

– Hvordan er relasjonen med Klæbo om to år?

– Jeg tror vi vil ha flere livlige diskusjoner, og det er bra. Vi kan lære mye av han, og vi kan lære ham noe. Vi er avhengig av profiler for at sporten skal vokse og leve, mener markedssjefen og legger til:

– Den dagen Skiforbundet ikke er det mest attraktive stedet å være for de beste utøverne, da er det noe galt med systemet vårt.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
langrenn