I September etterlyste jeg en helomvending i beslutningen om å droppe snittmålingene i Ålesundstunellene. Nå setter jeg min lit til at Hareide setter liv og helse fremfor risikoen for skade og potensielt tapte liv.

Vi må sikre at Ålesundstunellene får snittmåling før liv går tapt, i motsetning til Eiksundtunellen hvor snittmåling ikke kom på plass før etter dødsulykken som så tragisk tok livet av 5 mennesker. Med en snittfart på 95 kilometer i timen er behovet i Ålesundstunellene soleklart.

Jeg registrerer videre at mange argumenterer med varmgang i bremsene på trailere som et stort problem. Med den logikken ville Eiksundtunellen, som er enda brattere på ene siden enn Ålesundstunellene, korket seg med knuste trailere i bunnen av tunellen. Kjøretøy på norske veier må enten være i stand til å holde fartsgrensene, eller bli fjernet fra trafikken.

Her må vi høre på fagfolkene fra Transportøkonomisk institutt (TØI), Statens vegvesen og Trygg Trafikk, som sier at snittmålinger er gode, og ikke minst billige, sikkerhetstiltak. Snittmåling reduserer ifølge TØI antallet hardt skadde og drepte med opptil 50%. I tillegg til dette er jo boksene, til en prislapp av 8 millioner, allerede på plass.

Det faktum at snittmåling funker og kan redde liv håper jeg er nok til å overbevise Hareide, som en av de med størst ansvar for trygghet på norske veier, til å gi grønt signal til snittmåling i tunellene.

Vi har ingen liv å miste.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!