TV-sjef oppsummerer OL-debuten: – Vi gjorde én åpenbar feil

Se hvilke OL-øvelser flest nordmenn så på TV.

Det ble mye norsk jubel i Sør-Korea under OL. Også TV-rettighetshaver Discovery fikk en opptur.  Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

vintersport

Søndag slukket OL-ilden på Olympiastadion i Pyeongchang, og Norge kan se tilbake på tidenes OL. Troppen tar med seg 39 medaljer i bagasjen hjem fra Sør-Korea, 14 gull, 14 sølv og 11 bronsemedaljer.

Hos Discovery, den norske rettighetshaveren, sitter en svært fornøyd kommunikasjonsdirektør Espen Skoland. Han kan se tilbake på over to uker med høye seertall, høyt digitalt salg og stort sett gode tilbakemeldinger fra seerne.

– Vi gjorde en åpenbar feil, og det var at vi bommet da vi sendte reklame da Marte Olsbu skulle skyte. Selv om det var på delt skjerm, så vet vi jo at vi ikke skal sende reklame når en norsk utøver skyter. Men etter det har det vært lite klager, sier Skoland til Adresseavisen.

Espen Skoland i Discovery er fornøyd med OL, men innrømmer at kanalen gjorde en åpenbar feil under lekene. Det var da de viste reklame mens Marte Olsbu skjøt.  Foto: NTB scanpix/Discovery

For når det blir sendt reklame under OL-øvelser blir det noen negative tilbakemeldinger.

– Vi er veldig vant med reklamefritt OL her i Norge. Selv om TV2 gjorde en flott jobb for fire år siden, opplevde vi litt av de samme klagene i begynnelsen på at det var reklame i det hele tatt, sier Skoland.

Men reklame eller ikke, seertallene på øvelsene med størst medaljesjanser for Norge har vært høye. Fortsatt har ikke Discovery fått tallene fra den siste helgen, men de kan likevel vise til to øvelser med over en million seere.

Emil Hegle Svendsen tok OL-bronse. Det var det mange nordmenn som så.  Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

1 064 000 seere så at Emil Hegle Svendsen tok bronse på 15 km fellesstart i skiskyting 18. februar. 1 003 000 så Marit Bjørgen gå langrennskvinnene inn til stafettgull dagen før.

– Generelt sett hadde ikke øvelsene som ble sendt i 2-3-tiden så høye tall, men nesten 200 000 fulgte Svindal og Jansrud i utforen. Men når vi har hatt opp mot en million seere på de øvelsene som har gått 6–7 på morgenen, må vi si oss veldig godt fornøyde, sier Skoland.

Dette er de mest populære øvelsene, før tallene fra den siste helgen har kommet:


Skiskyting, 15 km menn1 064 000
Langrenn, stafett kvinner1 003 000
Skiskyting 10 km sprint, menn835 000
Skiskyting 12,5 km, kvinner795 000
Langrenn, stafett, menn787 000
Skiskyting, 7,5 km sprint, kvinner681 000
Hopp, stor bakke, menn664 000
Langrenn 15 km skibytte 651 000
Langrenn, lagsprint, finaler616 000
Skiskyting, mixed stafett604 000

De fleste øvelsene med norsk interesse har gått på TVNorge, men Discovery har også opplevd en stor økning i abonnenter av strømmetjenestene. Under OL har denne tjenesten vært gratis.

– Vi går ikke ut med akkurat hvor mange, men vi har mangedoblet antallet, og håper på er jo at mange blir igjen når Eliteserien sparkes i gang, sier Skoland.

Da TV-kameraene ble slukket søndag fikk Eurosport mye skryt for gjennomføringen på sosiale medier. Og Skoland er stolt over hva mannskapet har fått til.

– Vi er utrolig stolte over den jobben de har gjort, og veldig mange har fått gode tilbakemeldinger. Alle de som har levert på skjerm for oss har bidratt til at det er blitt en fin opplevelse for seerne, sier han.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
vintersport