<strong>:</strong>

Oskar Julius Kvasnes i Kirkegata ble på et tidspunkt lei av å drive slakterforretning. Da begynte han å selge pølser fra denne gamle Borgward-bussen ved Sydsiden.

Det vil si: Han satt ikke der så mye sjøl, men styrte butikken. Telte penger og sånn.

Jan Nilsen har førstehånds kjennskap til dette, ettersom han er besvogra inn i slekta.

– Den vesle lastebilen med kapell er Oskars Peugeot 203 som han kjøpte hos Jacob Schulze i 1958, forteller Jan.

Bilen ble naturligvis brukt i varetransporten. Men ikke bare, skal det vise seg.

– Jeg fikk førerkort i 1959 og begynte hos Jacob Schulze rett etter militæret i 1963. Han var den første som begynte å selge Peugeot på rett her i byen. Jeg jobba hos ham i 16 år, forteller bilmannen Nilsen.

Vår kilde hjelper ennå til hos Avis bilutleie når det trengs.

– Denne bilen kjørte jeg mye. Den var fast skyss til hytta på Mørkeset også. Da satte vi inn en benk på lasteplanet. Det var jo ikke så nøye på den tida. Varebiler ble ombygd over en lav sko. Ingen krav til setebelter og slikt, heller.

– Lufting ordna vi ved å åpne kapellduken litt, forteller Jan.

Over til pølsebussen:

I starten fikk de velvilligst varmevatn fra MIL. Seinere måtte de frakte alt som trengtes andre steder fra.

Forholdet til kiosken var muligens heller ikke det aller hjerteligste. Sjappene konkurrerte jo på et vis. Vegg-i-vegg.

På fortauet her står en frakke-kledd far med barnevogn, i passiar med en pent dressa herre.

Fotformsko og lillasjal kom først noen tiår etter, men et lite snev av likestilling kunne visst likevel anes allerede i ca. 1960. Litt lenger borte venter noen på rutebussen, inne i skuret ved kiosken.

På andre sida står Emblemsruta. Landebussene kjørte over Utstillingsplassen og i Løvenvoldgata på denne tida. En logisk brist fra vår side, og en skam vi pent må ete i oss.

Apropos ete: Noen som husker Møre Is?

Det reklameres for den rett foran bussen. Sikkert kiosken som vil kapre kunder.

Også Kjell Nilsen var sikker på Peugeoten. Men stasjonsvogna til venstre volder fremdeles hodebry.

Kjell tipper Hansa Goliath, altså et Borgward-produkt. Hvis dét stemmer, snakker vi om en doning det omtrent ikke finnes noen igjen av i dag. De få som er, innkasserer astronomiske salgssummer. Men det er noe med de utenpåliggende baklysa og skjermbuen som skurrer.

Stein A. Roald mener Opel. Noen flere som har lyst å tippe?

Det BURDE jo djupest sett vært en Borgward, dette også. For hvem andre enn sunnmøring og designer Einar Hareide er i sving med å gjenopplive det gamle stas-merket i dag?