Ålesund kommune har fått tilskudd på 1,8 millioner kroner fra Miljødirektoratet i sammenheng med prosjektet «Til fots eller på sykkel i jugendbyen». Med dette tilskuddet kom restriksjoner om at kommunen måtte fjerne 100 parkeringsplasser fra sentrum.

Det er det mange i sentrum som reagerer kraftig på, og mener dette ville gå ut over handelen i sentrum. To uavhengige rapporter fra henholdsvis Statens vegvesen og Kristiansand kommune kan tyde på det motsatte, nemlig at det vil øke handelen i sentrum.

«Syklister og fotgjengere handler for mindre per tur, men handler til gjengjeld oftere enn bilistene. Bilistene legger dermed igjen mindre penger i butikkene per uke eller år, sammenlignet med gående, syklende og kollektivreisende», heter det i rapporten fra Statens vegvesen som ble publisert i oktober 2015.

I Oslo ble en bylivsundersøkelse gjennomført i 2014 i sammenheng med opprusting av hovedgaten Grønland. Målene var blant annet å få flere gående og syklende, samt redusere personbiltrafikken. Resultatet var at andelen som opplevde økt omsetning økte og andelen ledige lokaler i området sank.

Vil ha flere gågater

Forrige fredag åpnet et nytt parkeringsanlegg under bakken i sentrum av Kristiansand, med 425 parkeringsplasser. Ikke ulikt Aksla parkeringsanlegg her i byen. Lislevand mener det er viktig å få parkeringsplassene bort fra sentrumsgatene og inn i anlegg.

– I utgangspunktet var gatene et sted der man gikk rundt og gjorde handel med hverandre. Etter hvert tok bilen over, men nå tar vi det tilbake. Det blir også mindre støy, støv og lignende, sier hun. Ifølge Lislevand har handelsstanden i Kristiansand selv bedt om at gågatene utvides.

– Handelen endrer seg også. Nå er det flere og flere som går rundt og kikker, før de bestiller det de skal ha hjem til seg, heller enn å ta med bilen, sier hun.

(Saka fortsetter under bildet)

Overvurderer kjørende kunder

I rapporten ble det også funnet at butikkhandel i mye større grad er lokal enn butikkeierne har antatt, altså blir bilen mindre viktig i denne sammenhengen. En annen vanlig antakelse har vært at kunder velger sted å handle ut fra tilgang på parkering. Nye studier viser imidlertid at de viktigste kvalitetene for å trekke folk til bysentrum er utvalget av butikker og serveringssteder, så vel som atmosfæren. Parkeringsmulighetene blir i de fleste studier ansett å være en mindre viktig faktor.

Et unntak er imidlertid handleområder som i større grad baserer seg på et regionalt, heller enn lokalt, kundegrunnlag. Da er kundene gjerne avhengig av bil. Få eller kostbare parkeringsmuligheter vil påvirke besøkshyppigheten og dermed også omsetningen i disse områdene.