Det sier innkjøpssjef Jonny Indrevåg i Ålesund kommune om de ulovlige innkjøpene som revisjonen i vår avslørte ved Bingsa Næring.

Bingsa Næring kjøpte tjenester for flere millioner uten kontrakter eller anbudskonkurranser, uten at noen i kommunen reagerte. Først da revisjonen avdekket saka blei det tatt grep.

Seks ansatte - en milliard kroner

Innkjøpsavdelingen i Ålesund kommune består av seks personer som jobber med anskaffelser for rundt en milliard kroner i året, opplyser innkjøpssjef Jonny Indrevåg. Som altså er en av de seks.

Våren 2017 kom innkjøpsavdelingen i søkelyset, etter at Bingsa-skandalen var et faktum.

– Bedre kontroll

Det er ikke første gang det er avdekket brudd på anskaffelsesreglene i Ålesund kommune. Allerede i 2011 avdekket revisjonen flere lovbrudd hos blant annet VAR - virksomheten som har ansvaret for Bingsa.

Siden da har innkjøp jobbet med å få på plass gode tekniske løsninger for å hente ut og sette sammen data fra regnskapet og fra leverandører, for å få bedre oversikt.

– Vi har rundt 2500 aktive leverandører. Det er et voldsomt arbeid, men vi mener selv at vi nå har kontroll på den tekniske analysedelen. Så er det å ha nok ressurser til å gjøre mer enn det absolutt nødvendige, sier han.

– Allerede før Bingsa-saka friga vi mer ressurser til å jobbe med analyser. Så det er jo en erkjennelse av at her har det skortet. Fordi vi har så mange konkurranser i kø.

Nå har de fått et bedre system for å få oversikt.

– Framover vil vi avdekke slikt mye tidligere. Det vil bli avdekka, og mye tidligere, lover innkjøpssjefen.

– Gamle saker

Indrevåg sier at det i dag er større oppmerksomhet rundt innkjøp.

– Jeg kan si det slik at av alt nytt som blir gjennomført, så er det i stor grad gjennomført ordentlige og lovlige anskaffelser. Mens det som er typisk for Bingsa-saka, er at det er gamle ting som har fått gå sin gang uten at man har greid å avdekke dette på direkten, slik vi burde gjort, sier innkjøpssjefen.

– Jeg tror ikke det har vært noen bevisste overtredelser, men at det har vært så mange nye anskaffelser at det gamle har fått gå sin gang. Men at det er uheldig? Absolutt. Det er veldig uheldig, sier Indrevåg.

– Men det var vel først de siste årene at utbetalingene til OK vokste i omfang?

– Ja, men da var de nærmest etablert der. Ingen stilte spørsmål ved det. Vi oppfatta det ikke, svarer han.

– Krever enormt med ressurser

De siste årene har en av de seks stillingene hos innkjøpsavdelingen vært finansiert av VAR.

– Har dere behov for flere ressurser for å få kontroll?

– Det kan man si. Men en stilling her må jo måles opp mot en stilling på en skole eller i helse. Så det handler heile tida om å ha tilstrekkelig kontroll. Fullstendig kontroll går det ikke an å ha.