BAKGRUNN: Mener de har oppskrift på raskere realisering av Brosundtunnel

Brosundtunnelen lå inne i den opprinnelige bypakken, men ble fjernet fra prioriteringslista i 2015 etter råd fra Vegdirektoratet. Nå vil politikerne altså ha den inn igjen.

Torsdag kveld stemte et enstemmig bystyre til slutt for å ta tunnelen inn igjen Bypakkens første trinn - selv om tunnelen ikke har vært inne i bypakken som har vært til kvalitetskontroll hos vegvesenet og departementet.

600 millioner dyrere

– Vi kan ikke gå med på en bypakke der det viktigste tiltaket ikke er med, sa Hans Kjetil Knutsen i Ålesundlista, en av personene bak forslaget som gikk seirende ut.

Forslaget støtter rådmannens 20-punktsliste, men med en viktig endring: Brosundtunnelen blir lagt inn som et nytt tiltak med en kostnad på 600 millioner kroner.

Dette skal finansieres ved å øke inntektene, blant anna ved å etablere et nytt bomsnitt ved Hellebroa.

– Dersom videre planlegging viser at kostnadene blir på mer enn 600 millioner kroner, må styringsgruppa vurdere å foreslå omprioritering fra andre tiltak, eventuelt utsette tiltak dersom slik omprioritering ikke lar seg gjennomføre, heter det i forslaget som Høyre, Ålesundlista, Venstre og Senterpartiet sto bak.

Sterk motstand mot bro

Statens vegvesen har anbefalt ei ny Brosundbro, og ei ny gate i forlengelsen av Keiser Wilhelms gate. Formannskapet gikk i forkant inn for dette.

Denne broen har blant andre brannsjefen i Ålesund advart mot. Det samme har næringslivet.

– Det blir galematias å prioritere en firefeltsveg gjennom sentrum og sørsida, sa Jarle Hauge Steffensen (MDG), som altså gikk imot sine koalisjonspartnere i Ap og KrF.

– Skal innbyggerne først betale for en bro ved Waterfront, og seinere betale for en tunnel? Her kan vi spare en del ved å få tunnelen inn i Bypakke 1, sa Kåre Hanken (Sp).

Hjertebarn Kjell Sandli (i midten) har blant anna som tidligere leder for Næringsforeningen i Ålesund kjempet i mange år for en Brosundettunnel, og tok turen til bystyremøtet torsdag. Næringslivet har vært sterkt kritisk til en ny veg og bro gjennom sentrum. Til høyre Knut Anders Oskarsson(H) og Eva Vinje Aurdal (Ap). Foto: Marius Simensen

- Vil bety en utsetting

Ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap) startet debatten med et forsøk på å møte opposisjonen på halvvegen. Hun foreslo å legge inn et punkt om at Brosundtunnelen skulle realiseres som første tiltak i bypakke 2.

– Dette er ingen diskusjon om vi er for eller mot Brosundtunnel. Spørsmålet er hva som er den smarteste måten å gå fram på, sa Aurdal.

– Pakken vi har inne nå betyr veldig mye for strekninga Moa-sentrum, for Campus Ålesund og sjukehuset, og for planene våre for sørsida. Disse prosjektene er så godt som ferdigregulerte gjennom arbeidet hos departementet og veddirektoratet. Jeg frykter at vi nå slår barna ut med badevannet.

Eva Vinje Aurdal. Foto: Marius Simensen

Varaordfører Tore Johan Øvstebø viste blant annet til en e-post han har fått fra Leif Magne Lillebakk i Statens vegvesen. Lillebakk skriver i e-posten at mye av arbeidet med bypakken må startes på nytt om Brosundtunnelen skal inn i trinn 1.

– Hva betyr forslaget til opposisjonen i praksis? Om en ikke kaller det en omkamp, så er det i alle fall en utsettelse. Bypakken blir satt på vent, og det blir stor usikkerhet på hvordan den vil se ut neste gang vi får den fra vegdirektoratet, og ikke minst når vi vil få den tilbake. Det kan ta flere år, sa Øvstebø.

Dette fikk han altså ikke gehør for.

Edvard Devold. Foto: Marius Simensen

– Er det slik at vi er prisgitt vegvesenets prioriteringer? Det er vi som avgjør hva som skal være med. Nå er det stor enighet om at Brosundtunnelen kanskje er det viktigste tiltaket i bypakken. Da har jeg fortsatt tillit til at byråkratiet vil følge opp lokale vedtak, sa Devold som lovet at Høyre ville gjøre det som står i deres makt for å få en rask politisk behandling av sentrale myndigheter.

Lover å jobbe for vedtaket

Votering Etter at de andre forslagene falt, reiste et enstemmig bystyre seg for forslaget fra opposisjonen. Foto: Marius Simensen

Da det var klart for endelig votering av alle de inkomne forslaga, kom ordfører Eva Vinje Aurdal med følgende oppfordring:

– Jeg anbefaler alle de som har stemt, velger å stemme sekundært for det forslaget som ser ut til å få flest stemmer. Det er viktig at et enstemmig bystyre står bak bypakken. Vi kan trenge den tilliten, sa Aurdal, som også lovet at hun etter bystyremøtet vil jobbe for det som flertallet vedtar.

Da de andre forslagene falt, stemte dermed et enstemmig bystyre for å ta tunnelen inn i Bypakke 1.