Nå har Morten Hesthammer, som til daglig er tilknyttet Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund, skrevet bok om byggingen av Storeggen av Aalesund.

I løpet av to år tok skuta form, bygget etter gammel skipsbyggertradisjon, på den åpne byggeplassen på Prestebrygga.

– Det har ikke blitt bygd noen bankskøyte siden begynnelsen på 1900-tallet, så det har vært en stor glede å bidra til å bygge en historisk skute som dette. Ikke minst har det vært kjekt og bli kjent med historien bak bankskøytene, og hvordan de dannet grunnlaget for fiskerinæringen i Ålesund og på Sunnmøre, sier Hesthammer, som har vært arbeidsformann for det unike båtprosjektet.

Detaljert beskrivelse

I boka «Bankskøyta – Prosjektet», som er gitt ut av Stiftelsen Kjell Holm, beskriver han i detalj selve byggeprosessen fra tømmer til ferdig skute.

– Folkene og miljøet rundt skipsverftet som ble bygd opp midt i Ålesund skildres også i boka, forteller forfatteren, som er imponert over styret i Stiftelsen Kjell Holm som bestemte at byggingen av bankskøyta skulle være et formidlingsprosjekt, og fikk rigget til en åpen byggeplass på Prestebrygga.

– Det rimeligste alternativet hadde vært å bygge skuta i Norheimsund der vi har fullt utstyrt verksted. I Ålesund måtte vi bygge opp et helt nytt. Men det ble gjort for at ålesundere skulle få se hvordan bankskøyta ble til. Det er flott at stiftelsen har lagt så stor vekt på å formidle kunnskap om denne båtbyggertradisjonen, synes Hesthammer som påpeker at Holm-stiftelsen har lansert to bøker og en film om bankskøyteprosjektet.

Stort og krevende

Rundt 20 personer, med en fast kjerne på seks båtbyggere, deriblant ålesunderen Lars Leine og Hesthammer, er blant dem som har bygde den 60 fot store bankskøyta.

Hesthammer har pendlet mellom Norheimsund og Ålesund i to år.

– Har bankskøyteprosjektet vært vanskelig byggteknisk?

– Nei, ikke i forhold til restaureringen av gamle fartøy som vi ved fartøyvernsenter normalt driver med. Men bygginga av bankskøyta har vært det største og mest tidkrevende prosjektet vi har hatt.