Saka kom opp i Ålesund bystyre etter et innbyggerinitiativ, og et stort flertall var positive til et avgrensa prøveprosjekt.

Bakgrunn: Vil ha leksefri barneskole

– Leksefri skole trenger ikke nødvendigvis å være dyrt

Det skal settes ned ei arbeidsgruppe som skal gå gjennom leksebegrepet og se på erfaringer fra skoler i Ålesund og andre kommuner. Gruppa skal vurdere alternative måter å gjennomføre et prosjekt ved en skole, og se på økonomiske og administrative konsekvenser.

Arbeidet skal være ferdig våren 2019, slik at et prosjekt eventuelt kan gjennomføres samme høst, heter det i vedtaket som var et fellesforslag fra Ap, Krf, SV, Sp og MDG.

I vedtaket i bystyret er ikke Spjelkavik skole nevnt spesifikt, men Anne berit Støyva Emblem (Ap) understreka at de ville ha gode muligheter til å bli en slik prøveskole.

-  Vi i bystyret er skoleeiere for grunnskolen. Dette betyr blant anna at vi er øverste ansvarlige for utviklinga av skolene i kommunen vår. Det er derfor viktig å løfte ei slik sak opp på kommunenivå. Vi kan ikke overlate dette til den enkelte skole, sier Støyva Emblem.

- Vi ønsker å løfte dette opp. Hva sier forskningen? Hva blir konsekvensene. Så vil vi ha saka tilbake i bystyret, sa Emblem, som altså understreka at man her ikke tok stilling til leksefri skole, men til prosjektet.

Også Frp gav sin støtte, mens Høyre var kritiske til forslaget.

- Vi har bestemt oss for å ikke støtte forslaget. Vi mener lekser er godt for barns utvikling og læring. Det hevdes at mengdetrening ikke gir økt læring, men er det én ting jeg har lært, så er det at øvelse faktisk gjør mester. I tillegg forstår jeg ikke hvordan ikke dette vil bli kjempedyrt. Hvis leksetimer skal gjøres om til skoletimer, vil det koste, sa Sunniva Bøstrand (H).

Innbyggerinitiativ

Tilskuerbenk: Foreldre fra Spjelkavik skole møtte opp på tilskuerbenken i bystyret torsdag kveld. Foto: Sofie Svanes Flem

Det er FAU (foreldrearbeidsutvalget) ved Spjelkavik skole som står bak initiativet, og som har samla inn underskrifter for å få saka om ei leksefri skole vurdert, i første omgang som ei prøveordning. I bystyresalen hadde flere av foreldrene møtt opp med plakater.

- Vi er fornøyde med at det blir prøveprosjekt, men litt oppgitte over debatten. Vi mener bevisbyrden for at lekser fungerer faktisk ligger hos dem som vil ha det, for det finnes forskning på det motsatte, sier Cecilie Schei Kaljic fra FAU ved Spjelkavik barneskole.

Foreldrene meiner det bør finnes grenser for hvor lange arbeidsdager elever skal ha

Ungdomsrådet: - Lekser er viktig

Nicolai Kløvning og Julia Pater-Walderhaug fra ungdomsrådet. Foto: Sofie Svanes Flem

Julia Pater Walderhaug i ungdomsrådet er på sin side kritisk til leksefri barneskole.

- Vi synes leksefri skole går mot sine egne prinsipper. Leksene tar ikke altfor lang tid, og barna får ikke anmerkninger eller karakterer. Går man fra barneskolen til ungdomsskolen uten peiling  på hva en skal vente seg, blir det mer press på ungdomsskolen, sier Pater Walderhaug.

- I Norge har vi tvert imot ikke mye lekser i forhold til andre land. Vi meiner man ikke skal undervurdere barna.

Nicolai Kløvning sier han er for lekser - men også for å fjerne lekser som er unødvendige.

- Vi må få inn mer lekser som er nødvendige og som vi lærer mer av. Og fokusere mer på ett stoff av gangen, heller enn å rase gjennom, sier han.