VÅR FØRSTE BOLIG: - Litt hjertet i halsen

Amund og Helle innrømmer at de begge hadde «hjertet litt i halsen» da de skulle kjøpe sin første bolig.

Annonsørinnhold produsert av SMP Brand Studio

– Vi beveget oss inn i en for oss ukjent verden, det handler om mye penger og alt skjer jo så fort når det gjelder bolighandel, forteller Amund Godø (28) og Helle Falster Hoel (25).

Men etter rådgivning i Sparebanken Møre følte de at det ikke var så mye å være redd for. Der fikk de den hjelpen og informasjonen de trengte.

Senket skuldrene– Det var svært nyttig og vi følte at vi kunne senke skuldrene, forteller det unge paret som fikk tilslag på en leilighet på Blindheim.

Amund er utdannet ingeniør og Helle er sykepleier. Med sine yrkesvalg vil begge trolig være attraktive på arbeidsmarkedet i mange år fremover. De leide sin første felles bolig, men følte at de på mange måter kastet penger rett ut av vinduet ved leie.

Søkte på nett– Vi kjente lite til både boliglån, boligmarkedet og ikke minst hva vi kunne låne. Vi sjekket noen lånekalkulatorer på nettet, men de ga oss egentlig ingen klare svar. Vi var på noen visninger, men skjønte ganske tidlig at vi måtte finne ut hva vi kunne handle for, slik at vi ikke brukte tiden på boligobjekter vi kanskje ikke hadde råd til, forteller de to.

De tok kontakt med Sparebanken Møre og avtalte møte med finansiell rådgiver Ann Kristin Røstad Øvrevoll.

Hele bildet– Hun spurte hva vi lurte på, og svaret var vel egentlig alt. Vi fikk en grundig innføring i dette med boliglån, men også hva vi må ta økonomisk høyde for, om vi for eksempel skulle få barn.

Etter en runde med registrering av forbruket deres til mat, underholdning, bil osv., fikk de en svært tydelig oversikt over hva de brukte pengene sine på, og hvor det var en del å spare.

– Gull verdt for dem som ofte lurer på hvor pengene blir av. Denne sjekken viste tydelig hvilken effekt lånet og rentene ville ha på økonomien vår og hva vi ville ha til overs hver måned, og selvsagt hva en eller flere renteøkninger vil bety. Vi skal jo tåle en økning på fem prosent. Rådgivningen ga oss en rekke aha-opplevelser og masse nyttig kunnskap, sier Amund.

– Det som også var bra var at vi følte at vi var i trygge hender hos rådgiveren. Det var ingen som ville pushe penger på oss, men en som ville oss vel. Den følelsen var viktig for meg, forteller Helle.

De kjente til kravet om 15 prosent egenkapital. Begge hadde spart litt, men ikke nok i BSU (boligsparing for unge) til å oppfylle kravet.

Amund og Helle tok det ikke som noen selvfølge at foreldrene ville stille opp for å dekke kravet til egenkapital.

Ingen selvfølge– Vi ble anbefalt å la BSU-pengene stå så lenge som mulig og heller sjekke med våre foreldre om tilleggsdekning med pant i deres eiendommer. Med tre søsken var det ikke enkelt for mine foreldre å kunne hjelpe oss alle. Det ble til at Amund tok dette opp med sine foreldre, forklarer Helle.

Begge forteller at de ikke var spesielt høye i hatten da de gikk til Amunds foreldre for å sjekke mulighetene.

– Det føltes rett og slett litt guffent å skulle spørre om denne typen hjelp. Vi tok det på ingen måte for gitt at de kunne eller ville stille opp som realkausjonister med sikkerhet i egen eiendom, forteller Amund.

Etter å ha gått noen runder om hva dette i realiteten innebar og hva man eventuelt risikerte, stilte foreldrene hans med den sikkerheten Amund og Helle trengte for å få sitt første boliglån.

Så langt er det unge paret strålende fornøyd med både bolig og handel.

Bolighandel– Boliglån er en ting, selve bolighandelen noe helt annet. Den føltes litt skremmende. Da vi var på visning forsøkte vi å se for oss mulighetene, men det føltes ikke spesielt trygt å skulle kjøpe noe til nærmere 2.5 millioner kroner som vi bare hadde sett på en gang, forteller Helle.

De likte området, det passet dem bra. Herfra har de begge kort vei til jobb og kort vei til det de trenger på Moa.

– Vi har et vennepar som bor i samme type leilighet like i nærheten. Vi brukte den leiligheten til å sjekke ut mulighetene for vårt objekt og bestemte oss for å gå for det, sier Amund.

De forsøkte å legge en strategi for eventuelle budrunder, og bestemte seg for å legge inn et bud tilsvarende takst.

God kontroll– Vi stålsatte oss for nervepirrende budrunder og høy puls, men det skjedde ikke. Vi fikk leiligheten.  Så langt er vi godt fornøyde med boligen og handelen. Vi føler oss temmelig trygge på at leiligheten er lett omsettelig om vi skulle bestemme oss for å selge, sier Amund og Helle om leiligheten på 70 kvadratmeter med to soverom.

De føler begge at de har god kontroll på økonomien og at de med dagens rentenivå har litt til overs. De lånte heller ikke hele beløpet de ifølge banken var gode for, men lånte litt ekstra til oppussing og interiør.

Søk tidlig råd i banken. Spør og grav om alt, er rådet fra Amund og Helle til andre førstegangskjøpere.

Gå til banken– Hva er deres beste råd til andre unge som skal kjøpe sin første bolig? – Søk råd, gå til banken og snakk med en rådgiver. Da faller det meste på plass og man får den forståelsen og innsikten som gjør en i stand til å håndtere et boligkjøp. Dessuten må vi få lov til å skryte av den rådgiveren vi har i Sparebanken Møre. Hun har også fulgt oss opp også etter boligkjøpet. Det synes vi er veldig flott. Det føles trygt å ha en slik kontaktperson i banken, sier Amund og Helle.

Her kan du bestille en rådgivningssamtale med en av våre dyktige rådgivere.

Her kan du fikse lånesøknaden selv. Du får kjapt svar!Her kan du søke om finansieringsbevis.

Ann Kristin Røstad Øvrevoll, autorisert finansiell rådgiver i Sparebanken Møre.

Mange spørsmål

Det er mye å sette seg inn i forhold til boliglån og boligkjøp.

– Det er ikke så lett å holde seg orientert om nye bestemmelser og endringer. Derfor er det faktisk givende når vi føler at vi gjør en jobb som kunden synes er viktig. Når godt skolerte mennesker har et stort behov for rådgivning, betyr jo det at det er et fag det vi holder på med, sier finansiell rådgiver Ann Kristin Røstad Øvrevoll i Sparebanken Møre.

Hun har full forståelse for at spesielt førstegangskjøpere synes det er en litt ukjent og skremmende verden de beveger seg inn i. Derfor forsøker banken å være grunnleggende og grundige når de gir rådgivning. Banken tilbyr også kundene oppfølging etter at lånet er innvilget.