INNOVATIVE AAFK: AaFK vil bruke ny teknologi

AaFK vil ha et tettere samarbeide med Campus, NTNU og teknologimiljøet på Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) for å spille bedre fotball.

Annonsørinnhold produsert av SMP Brand Studio

– Vi er helt i startgropen, men er nysgjerrige på hvordan vi kan ta i bruk ny teknologi og dra veksler på den ekspertisen som finnes i miljøet. Vi er nysgjerrige på hvordan ny teknologi kan brukes til å optimalisere trening, kamper, det mentale, spillet, posisjoneringer, analyser og mye annet, sier en engasjert AaFK-direktør Geir Vik.

UnderholdningsproduktetMen det handler også om hvordan man kan bruke ny teknologi for å gjøre totalopplevelsen som tilskuer på stadion enda bedre, mer attraktiv og mer spennende.

– AaFK er et underholdningsprodukt som er helt avhengig av publikum og næringslivet vårt. Vår oppgave er å gjøre dette underholdningsproduktet så godt og attraktivt som mulig, sier Vik.

Bra budsjettI skrivende stund ser det ut til at klubben klarer å lande et budsjett på 47 millioner (49 mill. i fjor). Det er bra og Vik mener det forteller at AaFK fortsatt er en stor og viktig merkevare. Fortsatt godt synlig og trolig mer omtalt enn de fleste andre merkevarene på Sunnmøre. I 2018 var AaFK omtalt 13.400 ganger i media.

Gode forutsetninger– Flere sponsorer satser like mye nå som de gjorde da AaFK var i eliteserien. Noen har falt fra, andre har kommet til. Jeg opplever stemningen og optimismen i og rundt klubben som veldig god, og forutsetningene er kanskje enda bedre i år enn i fjor. Da tok det tid å få ting på plass – som det sportslige apparatet, spillerstall, formasjoner og den fysiske formen. Nå handler det mer om å bygge videre og utvikle det som var bra og solid i fjor. Vi ser også ut til å klare å beholde profilene i laget, sier Vik.

Fantastisk publikumHan mener publikumsoppslutningen rundt AaFK er fantastisk bra. 4800 tilskuere i snitt i 2018 er svært bra tall i OBOS-ligaen men også et godt snitt i Eliteserien.

– Som også Lars Bohinen er inne på, er fortiden en stor utfordring for AaFK og veien videre. Det er viktig at vi ikke blir hengende fast i fortiden. AaFK som klubb skal bygges på historien, men den må skapes i fremtiden.

UtviklingStrategien videre er å fortsette å satse på å utvikle unge spillere og gjøre AaFK til en enda sterkere motor i Sunnmørsfotballen. Klubbens G-16 lag er Norges 10. beste, laget vant Norway Cup og AaFK 2 nådde målsettingen om opprykk. Det er svært viktig for spillerutviklingen i klubben.

Svært viktigFjorårets poengfangst er i ni av ti sesonger nok til opprykk. 59 poeng er solid, men det holdt ikke. Vik mener AaFK avsluttet kvaliken med gode kamper - noe han tror var viktig for å motivasjonen inn mot 2019.

– Det blir tøft, men selvsagt svært viktig at vi i år når målet om opprykk. Flere år på nest øverste nivå vil gi dårligere rammebetingelser og forutsetninger for opprykk, sier Geir S. Vik.