ANNONSØRINNHOLD

Gründerreisa Næringsteft 2023/2024 er i gang:

46 ideer, to millioner kroner og en OL-vinner

OL-vinner, gründer og global bærekraftpioner Stine Lise Hattestad Bratsberg kick startet den syvende sesongen av Sparebanken Møres store satsing på nyskapere og gründere – Næringsteft.

– Hele 46 bedrifter med hver sin forretningside har meldt seg på Næringsteft. Det er et imponerende tall i en urolig tid med høye renter, inflasjon og krig, sier Sparebanken Møres Ruben Grongstad Kvalsvik, ny prosjektleder for Næringsteft 2023/2024 som nå er i gang.

Husk lyd!

Stemningsrapport fra Næringsteft 23/24 kickoff

Flest kvinner

For første gang er over halvparten av de påmeldte gründerne kvinner (60 prosent). Det er både overraskende og svært gledelig, mener både arrangør og Stine Lise Hattestad Bratsberg som var hentet inn for å inspirere sesongens næringsteftere til å tenke bærekraft som forretningsstrategi.

– Veldig spennende at det skjer på Næringsteft. La oss håpe at det er en trend. Vi trenger masse gründere av begge kjønn, og ikke minst kvinner fordi vi ligger etter her i Norge på det området, sier seriegründeren og den tidligere OL-vinneren som tok gull i fristil kulekjøring på Lillehammer 1994.

Nye million-suksesser?

Kanskje finnes det flere framtidige million-suksesser blant Næringsteft-deltakerne som mandag 20.november møttes for første gang i Møretanken på NMK til heftige rytmer fra Blåsemafiaen som fikk selv en mandag morgen til å svinge og B-mennesker til å våkne.

Nye million-suksesser?

Kanskje finnes det flere framtidige million-suksesser blant Næringsteft-deltakerne som mandag 20.november møttes for første gang i Møretanken på NMK til heftige rytmer fra Blåsemafian som fikk selv en mandag morgen til å svinge og B-mennesker til å våkne.

Flest digitale ideer

Over halvparten av årets forretningsideer handler om digitale produkter/tjenester. Også her er kvinnene i flertall, mens flertallet av menns forretningsideer er fysiske produkt/tjenester. De påmeldte gründerne og nyskaperne er fra hele fylket. Nå skal de sammen gjennom en lang og intensiv kunnskapsreise. De blir undervist og guidet av eksperter og mentorer for å kunne lykkes best mulig med sin forretningside. Tall viser at de som deltar i Næringsteft lykkes langt over snittet.

Bærekraft helt avgjørende

Vinneren av en million kroner kåres i mars. Den forretningsideen vil garantert ha implementert bærekraft, som blir mer og mer avgjørende for å lykkes som gründer.

– Bærekraft er ikke lenger et valgfag. Det handler ikke lenger om bærekraft eller business, men bærekraftig business. Derfor må dere tenke bærekraft fra dag en. Det er ikke noe alternativ fremover – det gjelder også i forhold til finansiering og investorer, var budskapet fra Stine Lise Hattestad Bratsberg.

Fra OL-gull til bærekraftgründer

Bærekraftgründeren er partner i KPMG. De siste 15 årene har hun spesialisert seg på bærekraft/ESG (miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold). Hun har jobbet mye med toppledere i norske og nordiske selskaper for å utvikle lønnsomme bærekraftstrategier. Hun har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid med FNs bærekraftsmål som rammeverk for strategiarbeid for privat og offentlig sektor.

Hentet mye fra toppidretten

Stine Lise som er utdannet siviløkonom, mener hun har hentet mye fra toppidretten for å lykkes som gründer og forretningskvinne.

– Både som toppidrettsutøver og gründer handler det veldig mye om å tørre og ikke være redd for å feile. Motgang og tøffe tider møter du garantert begge steder. Og så handler det om å være litt mer ambisiøs enn veldig mange andre og jobbe enda litt hardere, sier den tidligere OL og verdenscupvinneren.

Derfor trenger vi gründere

– Hvorfor er gründere viktige?

– Uten dem står vi på stedet hvil. Vi trenger nye ideer for å bygge nye arbeidsplasser og finne løsninger på de utfordringer Norge og verden står ovenfor. I forhold til bærekraft er det utrolig viktig å se hvilke behov vi har der ute, hvordan vi løser det og kobler oss fra eksiterende løsninger og tenker mer innovasjon, mener Stine Lise Hattestad Bratsberg.

Fra OL-gull til bærekraftgründer

Bærekraftgründeren var partner i KPMG og er nå i Implement Consulting Group. De siste 15 årene har hun spesialisert seg på bærekraft/ESG (miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold). Hun har jobbet mye med toppledere i norske og nordiske selskaper for å utvikle lønnsomme bærekraftstrategier. Hun har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid med FNs bærekraftsmål som rammeverk for strategiarbeid for privat og offentlig sektor.

Hentet mye fra toppidretten

Stine Lise som er utdannet siviløkonom, mener hun har hentet mye fra toppidretten for å lykkes som gründer og forretningskvinne.

– Både som toppidrettsutøver og gründer handler det veldig mye om å tørre og ikke være redd for å feile. Motgang og tøffe tider møter du garantert begge steder. Og så handler det om å være litt mer ambisiøs enn veldig mange andre og jobbe enda litt hardere, sier den tidligere OL og verdenscupvinneren.

Derfor trenger vi gründere

– Hvorfor er gründere viktige?

– Uten dem står vi på stedet hvil. Vi trenger nye ideer for å bygge nye arbeidsplasser og finne løsninger på de utfordringer Norge og verden står ovenfor. I forhold til bærekraft er det utrolig viktig å se hvilke behov vi har der ute, hvordan vi løser det og kobler oss fra eksiterende løsninger og tenker mer innovasjon, mener Stine Lise Hattestad Bratsberg.

Dette er Næringsteft:

  • Et intensiv gründerkurs hvor målet er at flere gründere skal lykkes med ideen sin.
  • Deltakerne får innføring i entreprenørskap, kundeforståelse, merkevare, markedsføring, salg, økonomi, finansiering, juss, bærekraft og forretningsplaner – de viktigste fagområdene du trenger som gründer.
  • Kursene er gratis og åpne for alle som melder seg på – dette er en del av Sparebanken Møres samfunnsbidrag.
  • Etter fagseminarene kan deltakerne sende inn søknad om å bli med som semifinalister. De 12 beste blir plukket ut og blir med videre.
  • Alle semifinalistene får 50 000 kroner hver, finalistene 200 000 kroner og vinneren en million kroner til videreutvikling av sin ide.
  • En del av suksessen til Næringsteft er de gode hjelperne: Akademia er med, kunnskapsparkene, og flere lokale bedrifter som er genuint opptatt av lokal nyskaping og utvikling.
  • Disse partnerne stiller med mentorer og ressurspersoner for at deltakerne skal få den beste drahjelpen for å lykkes.

Om innholdsmarkedsføring

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av innholdsprodusenter i mediehusets annonseavdeling.

Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Annonsørinnhold skal merkes tydelig, så leseren kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert i samarbeid med en annonsør.

© Copyright Polaris Media