Ikke solgt huset med «Norges fineste boligannonse»

— Selv om huset vises i beste sendetid på TV 2, får ikke folk automatisk lyst til å kjøpe huset i Lillehammer.

Skjermdump fra videoen.   Foto: Faksimile DNB Eiendom

bolig

«Norges fineste boligannonse» ble lagt ut på Youtube av DNB Eiendom for en måneds tid siden. I annonsevideoen, som ifølge Youtube er sett i overkant av 243.500 ganger, ser man en fiktiv families hverdagsliv og opplevelser i et hus som i virkeligheten skal selges på Lillehammer.

Men huset er ennå ikke solgt.

— Foreløpig står det på stedet hvil. Vi har interessenter, men ingen bud. Vi opplever et litt roligere boligmarked i Lillehammer, sier Terje Hauan, eiendomsmegler i DNB Eiendom.

På forhånd trodde Hauan at videoen ville gi boligen oppmerksomhet og sørge for at den ble mer profilert. Alle meglere i Lillehammer er klar over boligen på grunn av videoen, ifølge Hauan. En dame fra England har tatt kontakt, og er satt i kontakt med DNB for eventuell finansiering.

lillehammer123.jpg  Foto: Lars Marius Bekkevold/montasje

— Det er ikke en video for å selge boligen. Den er i utgangspunktet laget for å profilere DNBs satsning Boligreisen. Jeg kaller ikke dette en boligannonse, jeg kaller det en reklamekampanje, sier Hauan.

I snitt tar det 70-80 dager å selge enebolig i Lillehammer, ifølge Hauan. Og han mener det er mest gunstig å selge bolig ved Mjøsa når båtene settes på vannet igjen.- Selv om huset vises i beste sendetid på TV 2, får ikke folk automatisk lyst til å kjøpe huset i Lillehammer. Det skal være en reell kjøper av en bolig på Lillehammer. Jeg har fortsatt veldig god tro på at dette går bra, sier Hauan.

Fungerer videoannonser?

Ifølge Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for Markedsføring på BI, virker video i boligannonser. Men den aktuelle videoen handler mer om personer enn om bolig, og det er sårbart for utfallet.

Han trodde på forhånd at videoen kunne lokke folk på visning hvis den blir en «snakkis» i sosiale medier.

Ifølge megler Terje Hauan er det ni interessenter registrert etter to visninger. På den første visningen hadde Anna of the North konsert, der hun fremførte coverlåten som ble laget til boligannonsevideoen. 25-30 stykker møtte opp.

Hva er det som får folk på visning? Er det assosiasjoner om andres opplevelser gjennom et liv i et hus? Kanskje, mener Kunøe. Hva er mulige kjøpere interessert i? De er interessert i hva de får for pengene de betaler for boligen.

— Tilstandsrapporten med sine kalde fakta kjører i annen retning enn forsøket på å bygge drømmer via video, uttalte Kunøe på generelt grunnlag.

Ifølge verdi- og lånetaksten til den aktuelle boligen i videoen er det beregnet fradrag på 28 prosent i verdireduksjon. Boligen er taksert til 4,6 millioner kroner. Boligen fremstår ifølge takstmann som relativt godt velholdt, men det må påregnes noen særegenheter og behov for oppgraderinger.

George Clooney

DNB Eiendom fikk mye oppmerksomhet i 2011 for reklamefilmen de hadde med George Clooney i hovedrollen. En kvinne våkner og oppdager at hun har giftet seg med George Clooney, og gaper sjokkert mens han ser etter hus til dem i Lillestrøm. En av Clooney-reklamene er sett av fem millioner på Youtube.

På Madla i Stavanger i fjor høst arrangerte DNB Eiendom visning med fingermat og fem meglere. En kokk lagde mat i den stylede boligen, men kun åtte personer møtte på visning.

Les også: