Nordbohus Ålesund
Gå til

Sveinung og Hege nyter utsikten i sitt nye instagramhus. Foto: Espen A. Istad 

Bygde instagramhus

Hege og Sveinung fant sin drømmebolig på instagram: Et skreddersydd Nordbohus på Averøy.

«Instagramhuset» er designet av Marit Folland og William Folvik i samarbeid med Nordbohus. Boligen tok helt av på instagram og i andre sosiale medier. Nå har Nordbohus med små justeringer tatt det inn som et eget kataloghus.

Instagram-inspirerte

- Vi fant ikke helt det vi lette etter i huskatalogene og søkte videre på nett. Vi ble kjempeinspirerte da vi kom over bildene som Marit hadde postet på sin instagram-konto. Vi fikk besøke boligen og var ikke lenger i tvil, forteller Hege Lid og Sveinung Sandnes som flyttet inn i sitt «instagramhus» fra Nordbohus for snart et år siden.

Panorama

I boligen ved Tomrefjorden på Vestnes har Hege og Sveinung det meste på en flate. Helheten er luftig og tidløs med vegger og gulv i lyse, nøytrale fargetoner. Stua har dobbel takhøyde og store glassflater fra gulv til tak i front og på sideveggene. Det gir et fantastisk lys, visker ut grensen for ute og inne og rammer inn praktfull natur med panoramautsikt over fjord og fjell.

Husets hjerte

Kjøkken og spisestue glir i hverandre og gir en god romfølelse med åpen løsning. Kjøkkenet er husets hjerte og et sted hvor mange kan samles til lange, late kvelder rundt et gedigent spisebord som Sveinung selv har designet og laget. Det grove spisebordet gir kjøkkenet særpreg og bryter de ellers stramme linjene.

Bordet er spesialdesignet for kjøkkenet, og produsert av Sveinung selv. Foto: Espen A. Istad 

Investert mest

- Det er kjøkkenet vi har valgt å legge mest penger i. Vi ville ha det lyst og innbydende, men samtidig lunt og koselig. Vi gikk for et hvitt kjøkken, men igjen var det instagram som ga ny inspirasjon. Vi falt for en modell fra HTH med en varm gråtone som vi sikret oss i siste liten, forteller paret fra Vestnes.

De har lagt vekt på at kjøkkenet skal være praktisk med gode plass til oppbevaring, god benkeplass og samtidig et rom til å bevege seg i. Kjøkkenøya fungerer som en barløsning og kan brukes som buffet til koldtbord, tapas eller annen fingermat.

Flyttet peisen

De flyttet peisen inn i kjøkkenet. Dermed fikk de også inn en betongvegg slik de ønsket. I betongveggen er det laget en praktisk og dekorativ nisje til ved.

Rett utenfor kjøkkenet er atriumet som et raust og romslig uterom med stor platting for grilling og samling rundt bålpanna. Uteplassen åpner opp kjøkkenet på godværsdager.

Bygger man nytt hus bør man tenke på uterommet også. Her har Hege og Sveinung en herlig fin uteplass med platting, sittegruppe og bålpanne. Foto: @johnvegen27 (Kunde Nordbohus) 

Badet ville de ha tidløst. Lyst, men ikke hvitt. Flisene går i en varm tone med litt fargeglød og tekstur. Baderomsmøbler er i naturmateriale som gir et rolig og lunt preg. Badekaret ble plassert ved vinduene, litt på skrå og ut fra veggen som en skulptur.

Gjesterommet har direkte adkomst til eget baderom. Foto: Espen A. Istad 

Sjekk her for å bli inspirert og se mer av boligen til Hege og Sveinung.

«Instagramhuset» har fått modellnavnet «Lystig», er på 260 kvm og har blant annet fire soverom, to bad og to stuer, men kan justeres etter ønsker og behov fra kunde.

Stort og oversiktlig walk in-closet er selveste drømmen for mange. Foto: Espen A. Istad 

- Mye kan planlegges på skissestadiet, men ikke alt. Det tar lang tid å bo seg inn i et hus og for oss var det lurt å holde litt igjen i forhold til møbler og møblering. Vi valgte å investere mest i kjøkkenet. Møbler og løsøre kan man oppgradere etter hvert. Det er lettere å skifte sofa enn kjøkken, sier Hege og Sveinung om sine erfaringer etter byggeprosessen.

Nordbohus

Boligen har blitt til i et tett samarbeide med Nordbohus i Ålesund og Hege og Sveinung er godt fornøyd med den prosessen.

-  Vi har samarbeidet godt, hatt en god dialog og føler at vi fortsatt kan ta en prat med dem om det skulle være nødvendig, sier Hege og Sveinung.

Les også: Sunnmøringer designer egne hjem

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.