Motor Forum AS Ålesund
Gå til

Derfor bør du velge en ladbar hybrid fremfor en ikke-ladbar hybrid

Les hvorfor du bør velge en ladbar hybrid fremfor en ikke-ladbar hybrid.

Er du en av mange nordmenn som vurderer å vrake den gamle og forurensende diesel- eller bensindoningen til fordel for en mer miljøvennlig bil? Før du tar valget, er det viktig å sette seg inn i forskjellene på ladbare og ikke-ladbare hybrider.

Samtidig som elbilsalget flater ut, har salget av ladbare hybrider eksplodert i Norge de siste par årene. I 2016 ble det solgt 20.663 biler i dette segmentet, en økning på utrolige 159 prosent fra året før.

Lokalt hos Motor Forum Ålesund merket man også denne endringen i kundenes kjøpsmønster. Mens det i 2015 for det meste ble solgt diesel/bensin dreide salget i 2016 over til å nesten utelukkende å være preget av Ladbar Hybrid (Plug-in Hybrid) – en trend som fortsetter inn i 2017.

Langt bedre rekkevidde

Årsaken til den voldsomme veksten kan forklares med gunstige avgifter og stadig bedre teknologi og rekkevidde. Ladbare hybrider ser også ut til å slippe inn i «lavutslippssoner» som skal opprettes i byene.

Ladbare hybrider er en videreutvikling fra tradisjonelle hybrider som har en mye kortere elektrisk rekkevide. Ved å plassere et større batteri i bilen og samtidig gjøre det mulig å lade bilen når den står parkert, kan enkelte ladbare hybrider – som bestselgeren Mitsubishi Outlander PHEV – kjøre opptil 54 kilometer på ren strøm.

En ikke-ladbar hybrid kan altså ikke lades opp når den står parkert, og batteriet får bare tilført kraft når bilen ruller ned en bakke eller når du bremser. Batteriet er i tillegg såpass lite at den rene elektriske rekkevidden er svært beskjeden.

En ikke-ladbar hybrid må i tillegg bruke bensinmotoren selv i beskjedne hastigheter, mens Outlander PHEV kan kjøre på ren elektrisitet i opptil 120 km/t.

Halvparten så mye drivstoff

Når det gjelder utslipp og rekkevidde er forskjellen på ladbare og ikke-ladbare hybrider derfor langt større enn du kanskje tror:

*En ladbar hybdrid kan kjøre betydelig lengre på ren elektrisitet enn en hybrid i samme klasse.

*En ladbar hybrid bruker mindre enn halvparten så mye drivstoff som en hybrid i samme klasse.

*En ladbar hybrid har nesten tre ganger lavere CO2-utslipp en enn hybrid i samme klasse.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Vil du prøvekjøre den ladbare hybriden Outlander PHEV? Klikk her!

Mitsubishi Outlander PHEV er en ladbar hybrid-SUV som passer perfekt for norske forhold. 


Norges mest solgte ladbare hybrid

Den mest populære ladbare hybridbilen i Norge er utvilsomt Mitsubishi Outlander PHEV, og i fjor var hver fjerde solgte plugin hybrid en Outlander PHEV. Bilen hylles både av biljournalister og eierne.

Hva er årsaken til suksessen Mitsubishi opplever i Norge?

Med en startpris på 399.900 kroner og avgift på beskjedne 4950 er Mitsubishi Outlander PHEV en praktisk og romslig SUV som mange familier har råd til. Den lave avgiften medfører også gunstig finansiering via leasing og er en finansieringsform mange av kundene velger når de kjøper bil hos Motor Forum Ålesund. 

PHEV er en SUV med firehjulsdrift og høy bakkeklaring, noe som passer perfekt for norske forhold. Når batterirekkevidden er på inntil 54 kilometer, får du samtidig unnagjort alle former for småkjøring uten å bruke en dråpe drivstoff.

En annen fordel med PHEV er at man ikke trenger å investere i en kostbar ladeboks til hjemmet for å lade batteriet. Det holder med en 16 ampere stikkontakt.

Bilen er også helt i toppklassen blant ladbare hybrider når det gjelder utslipp. I et forslag fra Elbilforeningen og Zero er PHEV én av kun 6 modeller (av totalt 20) på det norske markedet som får høyest miljørabatt.

Mitsubishi Outlander PHEV har et komfortabelt, støysvakt og førervennlig miljø, med god benplass og sporty interiør. Både ratt og frontvindu kan varmes elektrisk. 


Design og komfort

Mitsubishi Outlander PHEV har et komfortabelt, støysvakt og førervennlig miljø, med god benplass og sporty interiør. Baksetene er 60:40-delt, og kan lett justeres etter ditt behov.

Les også om Mitsubishi i-MiEV - en av Norges billigste elbiler.

Outlander PHEV har et design som uttrykker styrke og eleganse. Fra den karakteristiske nye fronten, basert på konseptet «Dynamic Shield» som formidler kraftig ytelse og en betryggende følelse av sikkerhet, til det attraktive nye bakpartiet, reflekteres de beste kvaliteter fra en premium SUV.

Grip det nye 4-eikede og oppvarmbare skinnrattet, føl det sofistikerte interiøret med en forbedret konsoll og dekorative detaljer, luksuriøse bekvemmeligheter med mer. Setene er møysommelig utført i materialer av høy kvalitet og baksetene kan legges ned, alt etter dine behov.

Plugg enkelt i vanlig stikkontakt og bilen lades opp på ca 5 timer – nyt opptil 54 km med ren elektrisk kjøreglede. 

Vil du prøvekjøre den ladbare hybriden Outlander PHEV? Klikk her!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.