Tar deg med inn i fremtidens fiskeri

BlueFish håver inn deltagere. Når fiskeriminister Harald Tom Nesvik åpner fiskerimessen i Ålesund 3. september vil den være dobbelt så stor som for to år siden.

På rekordtid er fiskerimessen i ferd med å etablere seg som en attraktiv arena og spennende møteplass for både leverandører, eksperter og beslutningstagere innen fiskerinæringen.

Snart fullt
– Interessen fra lokale, nasjonale og internasjonale aktører og utstillere er stor. Vi har alt fylt hele 70 prosent av lokalene. Det er knallbra. Det ser ut til å bli fullt selv om vi har økt arealet med 40 prosent i år. Derfor bør du kaste loss nå og handle rimelig kjapt om du vil sikre deg en plass i hallen, sier prosjektleder for BlueFish, Monica Isaksen.

Prosjektleder Monica Isaksen.

Fyller hele hallen
BlueFish ble sjøsatt med suksess første gang i 2017. I år blir BlueFish et av Norges største fiskeriarrangementer. Fra 3. til 5. september skal BlueFish fylle hele 8250 kvadratmeter i Sparebanken Møre Arena med fiskeri; utstillere, seminarer, debatter og en rekke spennende foredrag.

– BlueFish 2017 var midt i blinken for oss. Vi møtte mange riktige og viktige kunder og kontakter, så det var ingen tvil om at vi skulle være med igjen i år, sier Eli Karin Slotsvik i Luminell som leverer maritim belysning.

Fremtidens fiskeri
– I år vil BlueFish også ta deg med inn i fremtidens fiskerinæring. Samarbeidspartner Nordea inviterer til et svært spennende seminar tirsdag den 3.september med tema bærekraft og ny teknologi. Her kan du bli med på en reise inn i fremtiden, til fremtidens fiskeredskap, fremtidens fiskeforedling og prosessering, og fremtidens grønne fiskefartøy, forteller prosjektleder Monica.

Prosjektleder Monica Isaksen.

Du kan også høre hvilke grønne tanker forbrukeren har, og få med deg flere foredrag om fiskeri og bærekraft med svært gode foredragsholdere fra inn- og utland. Også onsdag og torsdag vil det skje spennende ting i Sparebanken Møre Arena.

Fagmesse
BlueFish er først og fremst en fagmesse for aktørene innen fiskeri og nærliggende bransjer. Besøkende til Bluefish får møte utstillere som tilbyr varer og tjenester til alle sider ved fiskerinæringen.

–  Det handler om alle de varer og tjenester et fiskefartøy trenger - alt fra verft til utstyrsleverandører av teknisk og mekanisk utstyr, finansiering og forsikring. I tillegg bidrar våre samarbeidspartnere med faglig påfyll fra øverste hylle gjennom seminarer og forelesninger. Vil man vite hva som rører seg i bransjen er BlueFish en super arena for det, mener Monica Isaksen.

Åpner egen messe
Det var Harald Tom Nesvik som fir fire år siden lanserte ideen om en fiskerimesse i hjembyen og «fiskerihovedstaden» Ålesund. Nå er han fiskeriminister og skal på mange måter åpne sin «egen» messe.

Fiskeriminister Harald Tom Nesvik snakker engasjert om den «blå åkeren» og bærekraft. I september åpner han BlueFish i Ålesund fire år etter at han selv lanserte ideen. 

– På alle de fiskerimesser jeg har besøkt, har det vært en rekke deltagere fra Møre og Romsdal. Derfor mente jeg det var et behov og marked for en slik arena også i Ålesund, sier fiskeriministeren.

Den blå åkeren
Fiskeri er vår neste største eksportnæring og i ferd med å bikke 100 milliarder i eksportverdi. Fiskeri gir enorme ringvirkninger for lokalsamfunnene langs kystene hvor det skapes store verdier, og er viktig for en fremtidig bærekraft.

– Det er den blå åkeren som kan levere mat i fremtiden fordi vi nærmest har forbrukt det området vi har på landjorda. Og i tillegg er det slik at klimaendringene slår mye hardere ut på landjorda enn de gjør i havet hvis vi tar vare på havet på en skikkelig og bærekraftig måte. I 2050 vil det være ti milliarder mennesker i verden og matbehovet vil øke ekstremt, sier en engasjert fiskeriminister Harald Tom Nesvik om den enormt store betydningen fiskeri, havbruk og havrommet har og vil få.

BlueFish  2019

  • Arrangeres i Ålesund for andre gang i år 3. til 5. september. Alternerer med fiskerimessa NOR-Fishing i Trondheim annet hvert år.
  • Med utstillere, stands, seminarer og foredrag er målet å bli en nasjonal og internasjonal faglig arena og møteplass for fiskerinæringen og tilhørende bransjer.
  • Stor interesse for BlueFish gjør at den i år blir dobbelt så stor som da den første gang ble sjøsatt i 2017. Blir i år et av Norges største fiskeriarrangement.
  • Lokale, nasjonale og internasjonale utstillere og deltagere vil i år fylle hele Sparebanken Møre Arena. Du må være rask om du vil være med som utstiller. Mer info og påmelding her.
  • Bluefish ønsker å løfte frem fiskeri også med tanke på rekruttering. Fiskeribransjen og havrommet er i ferd med å bli et superpopulært utdanningsløp for ungdom. I Nord-Norge er de flere søkere til de blå fagene enn til legeutdanning. Ved NTNU Ålesund har det det siste året vært en økning til biomarine fag på hele 40 prosent.
  • ArenaNorway AS står bak fagmessen for fiskerinæringen og har med seg flere store samarbeidspartnere.

    Fra BlueFish i 2017.


Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.