Sparebanken Møre
Gå til

June Lausund er blomstergründer og en av eierne i Binderiet i Kremmergaarden. 

Skaperglede og hardt arbeid

June Lausund og Bjørn Kåre Steinnes kombinerer blomster og interiørdesign, og har skapt et konsept som folk liker.

Siden 2014 har paret drevet Binderiet i Devoldfabrikken i Langevåg. De siste året har de sett etter muligheter til å ekspandere. Da muligheten dukket opp i Kremmergaarden i Ålesund, slo de til med sin andre butikk.

Den åpnet de 12. mars akkurat - da Norge stengte ned for å få kontroll på korona-smitten.

 Åpnet som planlagt
– Vi valgte å åpne som planlagt. Alle smittevernrutiner ble fulgt og det fungerte for så vidt greit. For alle som driver for seg selv vil det med jevne mellomrom dukke opp utfordringer og skjær i sjøen. Sånn er det bare. Det handler om å komme velberget videre, sier June som er utdannet blomsterdekoratør.

Blomster-gründer
Hun begynte som lærling i Binderiet i 2005. Fem år senere kjøpte hun seg inn, ble gründer og eier sammen Elise Hovden Reknes og de drev i lag frem til 2017. Da kjøpte June og Bjørn Kåre ut Elise.

June er fagansvarlig butikksjef for det nye utsalget i Kremmergaarden. Hun brenner virkelig for faget sitt, og valgte sin store interesse for blomster som levebrød. Hun ville heller følge sin lidenskap enn å jakte utdanning og jobber utelukkende tuftet på høy lønn.

Den dagen Norge ble Korona-stengt, åpnet June Lausund og Bjørn Kåre Steinnes sin andre butikk. 

Lang historie
Binderiet har røtter langt tilbake i tiden, og ble startet som et rent gartneri under krigen. Det ble etter hvert drevet som både en blomsterbutikk og et gartneri frem til gartnerivirksomheten ble nedlagt i 2007. Da åpnet Binderiet butikkutsalg i Langevåg sentrum og drev der frem til virksomheten flyttet inn i et 250 kvadratmeter stort lokale i Devoldfabrikken syv år senere.

Konsept
– Det var på den tiden vi ønsket å utvide tilbudet vårt. Vi så på det å kombinere blomster og interiørdesign som en mulighet og et konsept. Det konseptet har fungert svært godt, og med denne kombinasjonen tiltrekker vi oss også yngre kundegrupper, forteller Bjørn Kåre.

Kjente merkevarer
June forteller at de var veldig bevisste på å bruke kjente Brands og merkevarer på interiørbiten. Hos Binderiet finner du i tillegg til blomster, vakkert interiør fra kjente merker som House Doctor, Cooee, Ferm Living, Kähler, Meraki, Normann Copenhagen, Søgne og mange flere. Og selvsagt delikat konfekt, sjokolade og karameller om du også vil ha med det i en gave.

Kunnskap og kvalitet
– Binderiet har fokus på kreativitet, kunnskap og kvalitet. Derfor er det også viktig for oss å ha fast ansatte i butikkene. Det betyr at kundene til enhver tid vil få hjelp fra svært dyktige ansatte som kan og liker faget sitt, forteller June.

Gjennom Interflora kan de formidle din blomsterhilsen i inn- og utland, og de leverer på døra om det er ønskelig - noe de har drevet med lenge for korona-krisa slo til.

Binderiet kombinerer blomster og designinteriør og har skapt et konsept som folk liker. 

Tro mot konseptet
– Vi merker jo hele tiden en stor konkurranse fra andre som vi ikke kan konkurrere direkte med. Netthandel er en stor konkurrent, men også rimelige blomster fra kjedebutikker som Rema 1000. For å møte denne konkurransen på en best mulig måte, er det viktig for oss å være tro mot konseptet vårt. Derfor er vi avhengig av at folk også handler hverdagsblomster hos oss – det virker det som om folk glemmer. Vi kan ikke leve av bare høytider og store anledninger, forteller de to.

Lange dager
Å drive for seg selv er ingen ni-til-fire-jobb. Det betyr lange arbeidsdager. Uten en stor dose skaperglede, stolthet og en lidenskap for det man driver med, ville neppe resultatet ha blitt så bra som det har blitt.

Skaperglede
– Vi har begge drevet av et ønske om å få til noe, skape arbeidsplasser, utvikle konseptet. Vi har åtte fast ansatte og jeg må si at vi er litt stolte over at vi klarer å bidra til å holde liv i åtte familier med vår virksomhet, sier Bjørn Kåre Steinnes.

Handle lokalt?
I hvilken grad folk flest er opptatt av å støtte lokal handel, tror de kan variere litt etter omgivelsene og de ytre rammene. De ble et spesielt stort fokus på dette nå under Korona-krisen.

–  Vi skal også selge i kjølvannet av korona-krisen. Så i bunn og grunn så handler det nok om at det er vi som må være attraktive nok til å tiltrekke oss kundene, mener June.

Gründer-tips
Om de to skal gi noen velmente råd til andre som vil satse for seg selv så mener de begge at det er viktig å være klar over at man må være innstilt på å jobbe mye og lenge, og være sterke nok til å takle både oppturer-, nedturer og utfordringer. Stayerevne – og et begrep de to stadig trekker frem – lidenskap – mener de også er forutsetninger for å lykkes.

God bank
– Dessuten er det alfa og omega å ha god økonomistyring og en god bankforbindelse som man har en god, tett dialog med i både oppgang og nedgang. Der opplever vi Sparebanken Møre som helt suverene, sier Bjørn Kåre Steinnes.

 

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.