AaFK - Sparebanken Møre
Gå til

Brillefin teknologi skal gjøre AaFK bedre

VR-teknologi skal få unge AaFK-spillere til å treffe raske beslutninger i avgjørende øyeblikk og slå de forløsende pasningene fremover i banen.

Martin Ødegård og mange storklubber bruker det. Det gjør også det norske U19-landslaget. Nå tar også spillerne i utviklingsavdelingen til AaFK i bruk det norskutviklede Be Your Best med ny VR-teknologi (Virtual Realty). Av norske klubber er AaFK tidlig ute med å ta i bruk VR-teknologien, blant annet takket være Sparebanken Møre som har bidratt med midler til prosjektet.

Banebrytende verktøy
– Målet er å gi våre unge spillere og klubben et banebrytende verktøy for å simulere og stimulere mental prestasjon på banen, forteller Bjørn Erik Melland, sportslig leder og pappa til en av klubbens unge store talenter.

Sportslig leder Bjørn Erik Melland.   Foto: Srdan Mudrinic

Undersøkelser viser at spillernes evne til persepsjon (sanseoppfatninger og den påfølgende tolkningen av disse) er veldig relevant for spillernes prestasjoner. Norske spillere kan bli mye bedre på dette området, ifølge Melland.

De beste er unike
– De beste spillerne i verden er helt unike på å samle informasjon rett før de får ballen, og på den måten ta bedre avgjørelser ved pasninger. Analyser viser at de starter søket allerede 8-10 sekunder før de mottar ballen. De løfter blikket, søker og orienterer seg 6-8 ganger i de få sekundene før de mottar ballen, forklarer Per Gidlund, hovedtrener for AaFKs G16.

Per Gidlund forteller om Be Your Best. Video: Håkon Haram SMP Brand Studio

Øker sjansene
Norske Geir Jordet (doktorgrad i fotball-psykologi) studerte spillere i Premier League og fant ut at spillere med høy frekvens av søk før ballmottak, svært ofte slo de «geniale» pasningene fremover i banen. Frank Lampard, Steven Gerrard, Andrea Pirlo, Toni Kroos og Zinedine Zidane, er noen spillere med toppscore på slike målinger. Ihuga AaFK-fans husker vel fortsatt krempasningene til Michael Barrantes som også var dyktig på å orientere seg i forkant av mottak.

Reelle situasjoner
– Disse veldig viktig egenskapene kan faktisk øves på og forbedres ved bruk av Be Your Best sin VR-teknologi.  De kan velge roller og simulere situasjoner med samme fart og intensitet som om de spilte med og mot verdens beste. Spillerne blir satt i reelle situasjoner på banen. Det kan være scenarioer hentet fra en Champions League-kamp, man kan være Messi eller en annen stjerne i en situasjon tre sekunder før de mottar ballen, forteller Gidlund.

Per Gidlund forklarer statistikken. Foto: Håkon Haram SMP Brand Studio 

Mindre Ball Watching
Spillere kan sette seg inn i sine egne posisjoner på banen, øve persepsjon og oversikt, hurtige og optimale valg om når og hvor de skal spille ballen, eller skyte for å score. Med moderne teknologi skal unge spillere bli flinkere til å løfte blikket fra ballen, «se seg rundt» og treffe beslutninger i avgjørende øyeblikk gjennom VR-briller.

Spillerne positive
– Hver enkelt spiller vil ha sin egen profil slik at de kan studere sine valg, evner og utvikling. Spillerne kan konkurrere med lagkameratene om å best score. Trenere får tilgang på rapporter og kan følge spillernes utvikling. Spillerne er svært positive til teknologien, sier Gidlund.

Hør John Norvik (15) og Sebastian Berntsen (15) fortelle om AaFKs nye teknologi-verktøy. Video: Håkon Haram SMP Brand Studio

Effekt og bevisstgjøring
Det viktigste vil fortsatt skje på treningsfeltet, men Gidlund har tror på en effekt og ikke minst en bevisstgjøring av dette med persepsjon i spillet. Det er også et godt verktøy for skadde spillere og for opptrening etter skade. Be Your Best skal i første omgang brukes av bylaget G13, kretslaget G14, G16 og G19. I disse korona-tider er det i tillegg til VR-teknologien utviklet en web-versjon av produktet.

For AaFK er det viktig å bygge en klubb hvor utvikling står helt sentralt. Foto: Håkon Haram SMP Brand Studio 

Teknologi og utvikling
– Bruk av ny teknologi er tråd med klubbens mål- og strategier for å skape en sterkt prestasjonskultur.  For AaFK er det viktig å bygge en klubb hvor utvikling står helt sentralt, mener Melland, sportslig leder og som nevnt pappa til en av klubbens store talenter.

Proffkontrakt med stortalent
Bare 15 år gamle Henrik Molvær Melland (15) er den yngste spilleren Aalesunds Fotballklubb noen gang har signert proffkontrakt med. Tre europeiske toppklubber har jaktet stortalentet. I likhet med John Arne Riise som debuterte 16 år gammel, har også Henrik utviklet seg i barne- og ungdomsfotballen på Hessa i Ålesund.

Henrik Molvær Melland.  Foto: Srdan Mudrinic

G15-landslagspilleren som kom til AaFK før årets sesongen, forteller at det er gøy å få oppmerksomhet fra store klubber i Europa, men at drømmen alltid har vært å starte i AaFK.

– Derfor er jeg veldig glad og fornøyd med proffkontrakt. Jeg er sikker på at jeg kan utvikle meg godt i AaFK den nærmeste tiden, sier den reflekterte 15-åringen.

Kan bli gode i AaFK
På samlingene til G15-landslaget er det ofte flere ti-tallsagenter og toppklubber til stede. Store, norske unge profiler i utlandet som Hauge, Haaland, Ødegaard og flere, har gjort norske unge fotballspillere mer attraktive enn på mange år.

Utviklingsleder Sindre Eid.  Foto: NTB

– Samtidig er det et kvalitetstegn for den norske spillerutviklingsmodellen. Jeg håper at unge spillere ser at også AaFK satser og legger til rette for at de kan bli virkelig gode her i klubben, sier Sindre Eid, utviklingsleder i AaFK.

Satser ungt
Ifølge administrerende direktør i AaFK, Geir S. Vik, gjøres det nå en svært god jobb i utviklingsavdelingen.

Administrerende direktør i AaFK, Geir S. Vik.  Foto: NTB

– Det er et arbeid som er tuftet på en klar strategi hvor AaFK skal dyrkes som toppfotballklubb og hvor vi ønsker å bidra til utvikling i naboklubbene, og forsterke «by-lagsmodellen», forteller Vik.

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.