AaFK
Gå til

Bedriftsledere: - Derfor er AaFK viktige for oss

AaFK fikk juling i eliteserien. Nå mener bedriftsledere det er viktigere enn noen gang å være medspillere. Her forteller de hvorfor.

– Etter de utfordrende sportslige resultatene og problemene med pandemien, er det viktigere enn noen gang å stille opp. Dette skal vi snu, sier Lars Ove Valaas-Breivik, direktør for eiendom i Coop Nordvest SA.

Tung AaFK-satsing
Coop er en av landets største sponsorer, og Coop har valgt å sponse AaFK i et strategisk og langsiktig perspektiv som hovedpartner. Coop Nordvest bidrar også til Molde FK og Kristiansund BK, men AaFK er den klubben Coop Nordvest satser tyngst og mest på innen toppidrett.

Svært godt fornøyd
– Det vil Coop Nordvest fortsette med. AaFK er en viktig samfunnsaktør og gir oss stor synlighet. Den oppmerksomheten har vi brukt aktivt til å posisjonere og løfte frem Coop Nordvest, forteller Valaas-Breivik som så langt er svært godt fornøyd med AaFK-samarbeidet. De føler de blir sett, hørt og tatt vare på gjennom hele året.

AaFK er en viktig samfunnsaktør, mener Coop Nordvest-direktør Lars Ove Valaas-Breivik (t.h) her med klubbens salgs- og markedssjef Morten og partneransvarlig Sarah Isabella.   Foto: Srdan Mudrinic

Den tunge satsingen på AaFK innen toppidrett, henger tett sammen med Coop sin store satsing på breddeidrett.

– Idrett er viktig for alle, men spesielt viktig for barn og unge. Bredde skaper toppidrett. Toppidrett skaper bredde. Derfor er AaFK så viktige for oss. AaFK er en kjempespennende samarbeidspartner, mener Valaas-Breivik.

Lokal identitet
Verdens største brønnbåtrederi har et stort hjerte for AaFK. I ti år har suksessen Sølvtrans sponset AaFK som partner.

– Nedrykk er ikke et argument for å trekke seg som sponsor. Snarere tvert imot. Det er nå det er viktig å være med. Målet må være å få klubben etablert i eliteserien. AaFK bidrar positivt til det å skape engasjement og en lokal identitet, sier Robin Halsebakk, operasjonssjef i Sølvtrans.

Robin Halsebakk i Sølvtrans har tro på det lokale engasjementet innen både idrett og næringsliv. 

Lokal og regional verdiskapning
Sølvtrans er opptatt av lokal og regional verdiskaping. Selskapet skal fortsette å vokse i årene fremover, og vil stadig trenge nye sjøfolk. Alle deres brønnbåter bygges lokalt og Sølvtrans mener det er viktig at de gjennom ord og handling bidrar til å holde liv i distriktene.

Viktig for rekruttering
– Regionen og distriktene må være attraktive nok til å skape bolyst. AaFK bidrar på sin måte gjennom å skape lokal og regional identitet, og ved å gi regionen nasjonal oppmerksomhet. For vår egen del får vi stor synlighet og profilering gjennom samarbeidet. Det bygger kunnskap og kjennskap om Sølvtrans slik at vi kan rekruttere de flinke folka. AaFK står også for gode og sunne verdier som er viktige for oss i Sølvtrans å bli identifisert med, sier Robin Halsebakk som har tro på det lokale engasjementet innen både idrett og næringsliv.

Ikke skremt
Brages Bilforretning og AaFK har vært gode medspillere i en årrekke. Nå har partene signert en ny avtale som sikrer et fortsatt samarbeid. En katastrofal sesong skremmer ikke den tradisjonsrike bilforhandleren fra å være med videre:

AaFK og Brages Bilforretning har signert ny avtale. Her ved Richard Lunheim, Robert Smørholm, Anders Jensen, Karsten Eriksen og daglig leder Espen Digernes. 

– Nei, absolutt ikke. Å være medspiller betyr at man støtter laget både i seiersrusen etter cupgull og når ballen må hentes ut av nota etter et surt baklengsmål. AaFK betyr mye for vår lokale identitet, og vi i Brages Bilforretning gleder oss til å se et sultent, topptrent og seiersklart lag på banen neste år, sier daglig leder i Brages Bilforretning Espen Digernes.

Opprykk og nedrykk
Selv om klubben de siste årene har rykket ned, neste opp og ned igjen, så har det i liten grad påvirket interessen fra næringslivet. Engasjementet rundt klubben er fortsatt stort. Trafikken på klubbens digitale flater har aldri vært større

Se og hør Morten og Sarah fortelle om det å være samarbeidspartner. Video: Håkon Haram SMP Brand Studio.

120 samarbeidspartnere
– AaFK er et interessant sponsorobjekt, og vi har i dag 120 samarbeidspartnere.  I tillegg til disse er vi i dialog med svært mange interessenter som ofte trenger litt tid på å sette seg inn hva det faktisk vil si å være samarbeidspartner, sier salgs- og markedsleder i AaFK, Morten Alnes Grundstad.

Synlighet
De fleste samarbeidspartnerne ser på samarbeidsavtalene som en forretningsmessig investering. Bedriftene er opptatt av å få noe tilbake. Det handler ofte om synlighets- og markedsføringsflater hvis bedriften ønsker å bygge kjennskap til merkevaren sin, et produkt eller tjenester.

Samarbeider fordi AaFK er laget i deres hjerter. Video: Håkon Haram SMP Brand Studio.

Kunderelasjoner
– Men det kan også være mer i form av menneskelige ressurser som forpleining av ansatte, rekruttering, kunderelasjoner og business-to-business-relasjoner med andre bedrifter gjennom AaFK Business Club. Og så har vi de som i hovedsak samarbeider fordi AaFK er laget i deres hjerter og de ønsker å bidra for å kunne ha et topplag her i regionen med alt hva det betyr, forteller Morten.

Viktige sammen
– Næringslivet vil ha en viktig aktør på Sunnmøre som bidrar til underholdning, engasjement, synlighet og som er et møtepunkt og fellesnevner for hele regionen. Klubbens visjon er å være Sunnmøres stolthet og det jobber vi knallhardt for på både kort og lang sikt, sier partneransvarlig i Aalesunds FK, Sarah Isabella Aarøe.

Sarah Isabella Aarøe, Partneransvarlig AaFK. Foto: Håkon Haram, SMP Brand Studio. 

For det handler om holde den gode symbiosen gående: AaFK er viktig for næringslivet. Næringslivet er viktig for AaFK. Sammen er de viktige for Sunnmøre.

Imponert
– For meg som oppriktig mener at Sunnmøre er verdens navle, er det en sann glede å få jobbe med det jeg mener er Sunnmøres sterkeste merkevare. AaFK er en del av min identitet som stolt sunnmøring, og AaFK er viktig for å gjøre regionen synlig også i det nasjonale mediebildet, mener Sarah som samtidig understreker hvor takknemlige og imponert klubben er over støtten fra næringslivet.

Nysgjerrig på hva AaFK kan tilby? Ta kontakt her.

Supersponsoren

Helt siden 1998 har Sparebanken Møre vært supersponsor og generalpartner for AaFK. Banken har vært bankers i både oppturer og nedturer og bidratt stort.

– Det vil vi også gjøre fremover. Som fylkets største bank har vi en klar strategi om å være en aktiv og engasjert bidragsyter til det samfunnet vi er en del av. For å skape en attraktiv bo- og arbeidsmarkedsregion må vi ha ulike tilbud. Et topplag i fotball er slik sett viktig for regionen, sier Terje Krøvel, divisjonsleder for Næringsliv i Sparebanken Møre.

Viktigere enn noensinne
Banken har vært med på både oppturer og nedturer med AaFK.  I en tid med store utfordringer både på og utenfor banen med pandemien, mener Krøvel at det er viktigere enn noensinne at banken og næringsliv stiller opp for klubben.

Arbeidsplasser
Sparebanken Møre er også opptatt av de økonomiske ringvirkningene som AaFK skaper.

Divisjonsleder personmarked ved Elisabeth Blomvik, signerte avtalen på vegne av Sparebanken Møre.   Foto: Srdan Mudrinic

– I et normalår er ringvirkninger for lokalt næringsliv betydningsfulle. Det at både privatpersoner og bedrifter buker kampene som arena for å treffes, og benytter seg av spesielt hotell, restaurant og transporttilbudet byen kan tilby, har store ringvirkninger. Det bidrar til mange arbeidsplasser utover de som er på CLS. Dessuten er AaFK en svært god arena for nettverksbygging både på kamp, på VIP og gjennom AaFK business Club, sier Krøvel.

Identitet og stolthet
Sparebanken Møre ser på AaFK som en svært spennende samarbeidspartner og en god match. Begge er lokale og sterke merkevarer med sammenfallende verdier, interesser og et sterkt ønske om å bidra til økt aktivitet i lokalsamfunnet. Og banken er som AaFK opptatt av å bygge identitet, stolthet og fellesskapsfølelse.

God profilering
– AaFK gir oss dessuten god profilering. Som generalpartner er vi godt synlige i all profilering tilknyttet klubben, med blant annet brystreklame på draktene og arenareklame på Color Line Stadion, sier divisjonslederen for Næringsliv i Sparebanken Møre.

Sparebanken Møre er supersponsor og generalpartner for AaFK, Bankens divisjonsleder for Næringsliv Terje Krøvel flankert av partneransvarlig Sarah og klubbdirektør Geir S. Vik.  Foto: Srdan Mudrinic

Inneværende avtale med AaFK løper frem til 2022, og både breddefotball, utvikling av egne spillere og kunnskapsdeling er sentrale elementer i avtalen.

Stolt sponsor
Sparebanken Møre har vært hovedsponsor for klubbene AaFK, MFK, Hødd, Brattvåg og AaFK Fortuna gjennom en årrekke, og bankens logo har vært sentral når det har vært jublet for cupgull, seriemesterskap og i Europa League.


Mer fra AaFK - Brillefin teknologi skal gjøre AaFK bedre

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Sunnmørspostens redaksjon, men av Sunnmørspostens markedsavdeling.

Sunnmørsposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på smp.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.