Nokian er vinneren av NAF-magasinet Motors sommerdekktest 2016. På de neste plassene følger Goodyear, Pirelli og Continental.

– Premium-dekkene er best og dyrest. Et rimeligere dekk fra Apollo kom på en sterk femteplass, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor, i en pressemelding.

Kritiske situasjoner

Et vinterdekk gir tidlig sjåføren et forvarsel om dårlig grep og stabilitet.

Slik er det ikke med sommerdekk. Det er først når en kritisk situasjon oppstår at dekket viser hva det duger til.

Derfor er de viktigste egenskapene til et sommerdekk kort bremsestrekning, god evne til å motstå vannplaning og et sidegrep som gjør at sjåføren ikke mister kontrollen over bilen når man må gjøre en unnamanøver.

– Det kan være forskjell på liv og død om et dekk stopper bilen på 30 eller 37 meter før et fotgjengerfelt, sier Korsvoll.

– Bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, mens bilen med de dårlige dekkene fortsatt vil ha høy fart når den treffer fotgjengeren, fortsetter dekkeksperten.

Hele testen finner du på motor.no

Billige og dårlige kinesiske dekk

For første gang er det med billige, kinesiske dekk i sommerdekktesten. De plasserer seg på de siste plassene.

– Bildekkene er din eneste kontakt med vegen. Derfor er det livsviktig med gode dekk. Vi anbefaler å kjøpe gode dekk selv om de koster. Alt i alt er det en billig livsforsikring, avslutter Rune Korsvoll.