Bankkunder forsøkt svindlet

Bankkunder ble bedt om å oppgi kortnummer, CVV-nummer og personnummer til en falsk nettside.

Skjermbilde av nettsiden som e-postmottakerne kom til hvis de trykte på lenken i e-posten. 

Forbruker

Lørdag mottok flere SpareBank 1-kunder en e-post hvor de blir bedt om å oppdatere sin kortinformasjon, skriver SpareBank 1. Men hverken banker eller andre seriøse selskaper ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon på e-post eller på usikre nettsider.

E-posten invitererte mottakerne inn på en falsk nettside via en lenke i e-posten. Den falske nettsiden kunne til forveksling se ut som nettsiden til banken.

Tips oss! Har du opplysninger til denne saken? Ring 800 30 007 eller send e-post: internett@smp.no

40 kunder

- På landsbasis har 40 kunder informert banken om at de har fylt ut skjemaet på denne falske nettsiden. Her hos oss er det ingen som har kontaktet oss om dette, sier markedssjef i Sparebank 1 Søre Sunnmøre, Lillian Breivik.

- Men et par-tre kunder har ringt oss og advart om den falske nettsiden, sier hun.

Med jevne mellomrom mottar nordmenn svindel-e-post. Svindlerne prøver å lure deg ved at den e-posten du mottar ser ut som den kommer fra avsender som du har et tillitsforhold til som f.eks banken, nettbutikker, ulike markedsplasser og lignende.

Eksempel på sensitiv informasjon er fødselsnummer, BankID-passord, koder, brukernavn, kredittkortnummer, bankkontonummer eller PIN-kode.

Hvis du har oppgitt denne eller lignende type informasjon på usikre nettsider, må du kontakte banken umiddelbart. Utenom bankens åpningstider kan du via bankens nettsider også selv sperre kortet ditt.

Les flere nyheter om privat økonomi på smp.no

Sikker innlogging

For kunder i Sparebanken 1 skal domenenavnet være sparebank1.no, slik som for eksempel https://www2.sparebank1.no.

Sikker side har https:// i adressefeltet, og dermed et hengelåsmerke i nettleservinduet.

Har du vært så uheldig og sendt inn passord og koder på den falske nettsiden må du kontakte banken. Kunder som har gitt fra seg personlig informasjon skal også være særlig oppmerksomme på ukjente transaksjoner på kontoen i en periode, og ta kontakt med kundesenteret hvis dette skjer.

Les også: Test din egen ID-sikkerhet

Mer forbrukerstoff på smp.no

Relaterte saker:
Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Forbruker