Sunnmørspostens rushtidstest gikk helt til topps under Tidningsutgivarnas Branchdagar (TUB-dagene) i Stockholm, onsdag. Bransjedagene samla 30-40 svenske avisledere på ulike nivåer.

Under samlinga presenterte datajournalist Jens Finnäs først ti ulike eksempler på nettopp datajournalistikk. Deretter kunne deltakerne stemme fram det eksempelet de synes var mest inspirerende.

Og «Rush i Ålesund» fikk altså flest stemmer. Foran blant anna eksempler fra BBC, Helsinging Sanomat og Reuters - se lista og kåringa her.

- Man behöver inte vara New York Times och ha en mindre armé av grafiker för att kunna göra smart datajournalistik, skriver Finnäs om prosjektet.

I toppelementet kan du se både video og animasjon av rushtidstesten. Du kan også se videoen her

I «Rush i Ålesund» lot Sunnmørsposten seks reportere teste hvordan en kommer seg raskest fra Steinvågen til Volsdalen i rushtrafikken: Med bil, løping, sykkel, kajakk, buss eller moped. Resultatet blei presentert både i papiravisa og på nett -  når det gjelder sistnevne blei det blant anna brukt interaktivt kart, der leserne kunne klikke seg inn og se video av de ulike deltakerne og en animert versjon av løpet.

Les også: Sykkel raskest i rushtrafikken