En sentral utredning for hele landet anbefaler at koordinering av ambulansehelikoptrene skal gjøres fra én AMK-sentral i hver av de fire helseregionene i Norge.

I Midt-Norge er det i dag AMK-sentralene i Ålesund og Trondheim som koordinerer oppdragene. I framtiden skal dette håndteres fra ett sted i nødssituasjoner.

Anbefaler Trondheim

Den sentrale utredningsgruppa anbefaler at helikopter-ansvaret skal legges til regional AMK-sentral, som er St. Olavs Hospital for Midt-Norge.

Uansett utfall vil helikoptrene fysisk ha base der de er i dag, og AMKs øvrige oppgaver skal ikke samles.

Høie ber Midt-Norge følge opp

I foretaksmøtet har helseminister Bent Høie (H) bedt Helse Midt-Norge følge opp anbefalingen om at kun én AMK-sentral i helseregionen skal styre helikoptrene.

Helse Midt vil nå starte en prosess for å avklare om dette skal ligge i Trondheim eller Ålesund. Ifølge departementet utgjør rapporten grunnlaget for arbeidet.

Helse- og omsorgsminister Bernt Høie. Foto: Eskild Flydal

Selv om den sentrale utredningsgruppa anbefaler at ansvaret skal legges til Trondheim, er det Helse Midt-Norge som må vurdere hvordan de vil organisere tjenesten.

Klinikksjef Kjersti Bergjord for akuttbehandling opplyser at Helse Møre og Romsdal er kjent med saka.

Ifølge Bergjord er det foreløpig ikke tatt noen beslutninger.

Hvordan dette blir organisert vil Helse Møre og Romsdal utrede i 2017 sammen med de andre foretakene i Midt-Norge.

Vil gjerne beholde ansvaret

IKKE AVGJORT Avdelingssjef Elisabeth Kleive i Ålesund sier det ikke nødvendigvis er best å samle i Trondheim. Foto: Morten Hjertø

Avdelingssjef Elisabeth Kleive i Ålesund sier hun ser fordeler med å samle tjenesten, men hun ser ikke klart hvor ansvaret skal ligge.

– Det må vi nå utrede, sier hun.

Møre og Romsdal er et fylke med spesiell geografi, med mye fjorder og fjell.

– Vår AMK-sentral er godt egnet og trent til å koordinere ambulansehelikoptrene, påpeker avdelingssjefen.

I dag er også ambulanseflyet stasjonert på Vigra.

– Dette er basen med størst aktivitet og flest flyoppdrag i Norge. Basen betjenes av personell fra oss, og vi koordinerer i dag all øyeblikkelig hjelp i Norge på kveldstid, sier Kleive, som mener at dette momentet må bli vurdert. Ambulansefly-ordningen ligger foreløpig ikke i mandatet til utredning.

Samla i Sør-Øst

Med såkalt «flight following» følger AMK monitorer som viser hvor helikoptrene til enhver tid befinner seg.

– Hva kan være fordelene med å samle dette ett sted?

– En fordel kan være om én sentral kunne ha totaloversikten. Ved å samle får en et større perspektiv og helhetlig koordinering, men hvor det er best å samle, må vi utrede, sier Kleive.