Fotball:

– Kjøpte billige AaFK-poeng

Professorene Arild Hervik og Kjetil Haugen ved Høgskolen i Molde kritiserer NFF for å tillate at Sparebanken Møre “kjøpte” AaFK-poeng.
Fotball

30. september i år investerte en gruppe med Tippeliga-sponsorer flere hundre tusen kroner i fotballklubben Lyn. Klubben hadde proklamert at de ville gå konkurs dagen etter om ikke millionbeløp ble sprøytet inn i klubben. Blant bedriftene som reddet Lyn var Sparebanken Møre som er hovedsponsor til både Molde Fotballklubb og Aalesunds Fotballklubb. Begge klubbene ville tape seks poeng dersom Lyn gikk konkurs, noe som kunne føre til AaFK-nedrykk og medaljetap for MFK. – Lagde spill I torsdagens utgave av Dagens Næringsliv kritiserer professorene Arild Hervik og Kjetil Haugen at Norges Fotballforbund lar sparebanken sikre klubbene poeng på denne måten. – NFF bør endre det økonomiske systemet som gir klubber insentiver til å introdusere konkurstrusler i slutten av en sesong. Klubbene kan dermed lage et spill der poeng selges i markedet, skriver professorene i leserinnlegget. Alternativer Økonomiprofessorene lister opp tre alternative løsninger som kan hindre tilsvarende sirkus når klubber trues av konkurs. * Man kan trekke konkurslagets resterende kamper, basert på et sannsynlighetsforhold ut ifra styrkeforhold. * Man kan være strengere ved tildeling av profflisens. * Man kan tilkjenne konkurslagets motstandere en 3–0 seier, slik man gjør ellers når lag ikke møter opp. Krever endring Hervik og Haugen tar ikke stilling til hvilken løsning de foretrekker, men de understreker at noe må gjøres. – Årets eksempel med Lyn viser at gjentakelse av situasjonen der en klubb med økonomiske problemer kan true med konkurs og derved lage et spill som med NFFs (motvillige) hjelp leder til kjøp og salg av poeng på det åpne markedet, ikke bør skje igjen, skriver professorene.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Fotball