En bøtte isvann i hodet

Jeg hadde bannet på å ikke ta en utfordring om å gjøre det ene eller andre via Facebook. Men så gjorde jeg det likevel.

Selv syntes jeg trenden lignet mer og mer på en konkurranse om hvem som hadde de fineste magemusklene– Selv syntes jeg trenden lignet mer og mer på en konkurranse om hvem som hadde de fineste magemusklene

Fra papir

Irritasjonen min begynte å bygge seg opp etter at Facebook-feeden på vårparten i år var stappfull av folk som ble filmet mens de hoppet i havet. Konseptet var å utfordre venner, som selv måtte hoppe i havet innen 24 timer. Om de ikke gjorde det, måtte de bøte med alt fra en flaske vin, til en middag på restaurant eller plenklipping.

Selv syntes jeg trenden lignet mer og mer på en konkurranse om hvem som hadde de fineste magemusklene. Dessuten, å hoppe i havet i mai, hva er i grunn utfordringen?Skepsisen modererte seg likevel fordi trenden, mer eller mindre av seg selv, snudde til noe annet enn det den begynte med. Straffen for ikke å utføre stuntet, ble en pengedonasjon til Kreftforeningen.

Liker.

Totalt samlet «Hopp i havet» inn 3,5 millioner kroner til Kreftforeningen. Det er noe å trykke «liker» på. Til slutt hoppet representanter for Kreftforeningen selv i havet som takk for alle donasjonene. Generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Siri Nodland, mener suksessen til Hopp i havet skyldes at svært mange har erfaring med kreft, enten selv eller som pårørende.

I skrivende stund har Ice Bucket Challenge, i USA alene, samlet inn svimlende 114 millioner dollar til ALS-saken. Så å si alt som kan krype og gå av kjendiser «der borte» har kastet seg på trenden, i tillegg til hvermannsen. ALS-rammede, og deres pårørende, kan registrere at kampanjen har gått viralt i nesten hele verden. Det betyr at den har blitt et fenomen «alle vet om».

God sak.

Her hjemme har ikke Ice Bucket Challenge hatt like stor gjennomslagskraft som Hopp i havet. Dorthe Skappel og Tone Damli har stilt opp, i henholdsvis designkjole og designbadedrakt, mens kronprins Haakon avviste utfordringen fra fyrst Albert av Monaco.

Min egen Facebook-feed har ikke akkurat strømmet over av utfordringer, med et og annet unntak. Forrige søndag gjorde en venninne sin egen versjon av Ice Bucket Challenge, og utfordret videre. Blant annet til meg.Selv kunne jeg ikke finne de gode argumentene for ikke å ta utfordringen, all den tid dette går til en sak jeg gjerne støtter.

Humor.

Venninnen som utfordret meg, Bente Kalsnes, er stipendiat ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og forsker på sosiale medier. Hun peker på to viktige årsaker til at Ice Bucket Challenge har blitt så stor verden over. For det første har den humor – det er morsomt å se folk få iskaldt vann over hodet. For det andre spres den via venner. Videre peker hun på andre suksessfaktorer, som at stuntet går til en god sak, at deltakerne får en tidsfrist på seg og at det er noe som er lett å gjennomføre.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Fra papir