Hun håper at utbedringene vil skje i 2018, altså i begynnelsen av andre periode av NTP (Nasjonal Transportplan) som foreløpig ikke er prioritert for perioden 2018-2023.

– Etter mitt syn må jo farleden gjøres sikker for alle som skal ferdes der. Båtene blir større. Og det stilles større krav til de som skal ferdes der. Utbedring betyr et løft for hele området, påpeker han.

Følg smp.no på Facebook

Fem grunner

Kystverket har ringet inn fem grunner som må utbedres. Den største ligger mellom Kvennaneset på ene siden og Osholmen i Skarbøvika på den andre (se kart) og fyller stort sett hele innseilinga til Steinvågsundet fra sør.

– Dette er ikke noe lite prosjekt. Deter et trangt sund med mye trafikk i. Det blir lite mudring, mest sprengning. Det er mye berg her, opplyser kystdirektøren og tilføyer at innseilinga til Ålesund har litt flere grunner enn en i utgangspunktet var klar over.

De andre er ved Slinningen og lenger inn mot Kipervika.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Politisk styrt

– Alt burde helst vært gjort med én gang. Men vi har mange prosjekter. Et anlegg i Longearbyen tok mye plass i første periode av NTP. Vi forholder oss til de rammene vi får – vi har fått en økning på 50 prosent - så vi kan ikke klage på det. Utbedringssiden er politisk styrt og rekkefølgestyrt.

<strong>Grunt farvann:</strong> Her har båter mer enn en gang vært borti grunna under innseiling mot Steinvågsundet. Spørsmålet mange stiller seg er når dette kan bli utbedret? Foto: june r. johansen
<strong>Kystverket:</strong> – Vi kan ikke endre rekkefølge hvis vi ikke har fått beskjed om det, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.