Småfly gir hodebry

De gir unike muligheter til spennende bilder, men eksplosjonen i antall droner gir også utfordringer for luftfartsmyndighetene.

Godkjent: Karl Helge Skytterholm har nylig skaffet seg lisens som droneoperatør og vil satse på å selge film gjennom selskapet sitt Imagine AS. Han sier at han aldri hadde våget å fly uten en skikkelig ansvarsforsikring og opplæring. 

Det er mange som ikke tenker godt nok gjennom konsekvensene– Det er mange som ikke tenker godt nok gjennom konsekvensene

Fra papir

Karl Helge Skytterholm har behandlet og forbedret andres bilder i 20 år. Han har vært med siden den første Mac-en og den første versjonen av Photoshop. Nå har ny teknologi lokket ham til å satse på salg av egne bilder – tatt fra lufta. Han har fersk godkjenning som droneoperatør, en prosess som var lengre enn han først trodde:

– Jeg ble jo først fristet av de utrolige mulighetene, og det at innstegsprisen var såpass lav. Men jeg skjønte raskt at skulle jeg gjøre det skikkelig, ville det kreve måneder med både flygeopplæring og et papirarbeid som nærmer seg et lite flyselskap, sier Skytterholm.

Populært.

Han er ikke alene. I dag kan man skaffe seg en drone som er enkel å fly for noen få tusenlapper. Kombinert med et lite actionkamera gir de spektakulære bilder fra lufta. Men det er ennå ikke alle som har fått med seg at de fleste bruksområdene krever både ansvarsforsikring og godkjenning fra Luftfartstilsynet.

– I dag er det rundt 100 godkjente droneoperatører i Norge. Formålet med flygingen bestemmer om den er søknadspliktig. Skal du publisere bilder i en kommersiell sammenheng skal du ha godkjenningen i orden. Er det kun til egen hobbybruk, kan du slippe å søke, sier kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet.

Konsekvenser.

Droneflyging er den enkeltsaken som Luftfartstilsynet har kommentert mest i media det siste året.

– Dette er kommet for å bli. Vår bekymring er at mange aktører ikke har erfaring fra luftfart, og ikke tenker godt nok gjennom hvilke konsekvenser flygingen kan ha for en tredjepart. Det gjelder for eksempel mulighet for motorbortfall og skade på folk eller annen manns eiendom. Og ikke minst er vi bekymret for flyging i luftrom med annen flygende aktivitet.

Etterspørsel.

Skytterholm har allerede vært ute på sitt første oppdrag – å ta stillbilder av en fabrikk fra lufta. Han tror at både eiendomsmeglere, båtbyggere og andre som har benyttet seg av tradisjonelle fototjenester vil etterspørre luftbilder fremover.

– Og så er det jo utrolig gøy, å utforske disse mulighetene, tilstår dronepiloten.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Fra papir