– Der vokste de til 25 medarbeidere i løpet av fem år. Vi har ikke lavere ambisjoner for Sintef Ålesund, fastslår styreformann Karl Almås.
Nytt styre
– Vi er heldige å ha fått på plass et kompetent styre bestående av viktige næringsaktører på Møre. Det vil kvalitetssikre retningen på det industrien etterspør, tilføyer han.
– Strategien er å bidra med å bygge opp kompetanse innen maritim og marine bedrifter, tilføyer administrerende direktør Henning Borgen.
Jobber opp mot industrien
– Vi skal bidra med vår kompetanse inn mot industrien. Sintef i Trondheim har nesten ikke industri. Jeg synes det er fantastisk at vi kan jobbe opp mot industrien på Møre. NMK og denne nærheten til industrien er unik i verdenssammenheng, fastslår en begeistret styreleder.
– Det er ikke de lyseste tider for maritim sektor?
– Nei, men det kan slå flere veger. Min erfaring er at når industrien går så det griner har man ikke tid til å tenke nytt, svarer Almås.
Skorter på personell
Det er noe Borgen kan skrive under på. Han kommer fra Vard.
– Ofte er det personellressurser det skorter på. Problemet er å få integrert forskning og utvikling for maksimalt utbytte. Viljen til å satse er god, sier Borgen.
– Her på NMK er signalene fra Rolls-Royce at de ikke vil kvitte seg med forskning og utvikling. Tvert imot satser de på forskning og utvikling for å utvikle morgendagens teknologi.
Vil utvikle nye næringer
– En ting er omstillingsbehovet for maritim industri. Men parallelt har vi aldri sett så mange muligheter, sier Almås.
– Politikerne, enten de er i posisjon eller opposisjon, kappes om hva de kan gjøre med havrommet. 70 prosent av eksportindustrien kommer fra havet. Av det kommer 80 prosent fra oljen. Målet er å utvikle nye maritime og marine næringer.
Krever ny teknologi
– Kan du være mer konkret på hva?
– Vi er helt i starten på å dra opp tang og tareindustri i Norge med et felles prosjekt mellom Trondheim og Ålesund gjennom Promac. Vi har et annet innen villfisk. I dag har vi kvitfisk og pelagisk, men målet er å komme høgere opp i næringskjeden til krill og plankton. Det krever helt ny teknologi, sier Almås.
Marin akvakultur
Han viser til at når villfiskproduksjonen i verden flater ut på 90 millioner tonn – og det skjer mens behovet for fisk som mat øker – må det skje en økning innen marin akvakultur, ikke i brakkvann og ferskvann.
Norge er verdensledende i måten vi driver akvakultur på. Både med tanke på eksport, kompetanse, utstyr og oppdrett. Her ligger det kjempemuligheter, mener Almås.
– Kvalen som ble funnet med masse plast i mange bør representere en god mulighet for en god sunnmøring, tilføyer han.