– Der voks­te de til 25 med­ar­bei­de­re i lø­pet av fem år. Vi har ikke la­ve­re am­bi­sjo­ner for Sintef Ålesund, fast­slår sty­re­for­mann Karl Alm­ås.

Nytt sty­re

– Vi er hel­di­ge å ha fått på plass et kom­pe­tent sty­re be­stå­en­de av vik­ti­ge næ­rings­ak­tø­rer på Møre. Det vil kva­li­tets­sik­re ret­nin­gen på det in­du­stri­en et­ter­spør, til­føy­er han.

– Stra­te­gi­en er å bi­dra med å byg­ge opp kom­pe­tan­se in­nen ma­ri­tim og ma­ri­ne be­drif­ter, til­føy­er ad­mi­nist­re­ren­de di­rek­tør Hen­ning Borgen.

Job­ber opp mot in­du­stri­en

– Vi skal bi­dra med vår kom­pe­tan­se inn mot in­du­stri­en. Sintef i Trondheim har nes­ten ikke in­du­stri. Jeg sy­nes det er fan­tas­tisk at vi kan job­be opp mot in­du­stri­en på Møre. NMK og den­ne nær­he­ten til in­du­stri­en er unik i ver­dens­sam­men­heng, fast­slår en be­geist­ret sty­re­le­der.

– Det er ikke de ly­ses­te ti­der for ma­ri­tim sek­tor?

– Nei, men det kan slå fle­re veger. Min er­fa­ring er at når in­du­stri­en går så det gri­ner har man ikke tid til å ten­ke nytt, sva­rer Alm­ås.

Skor­ter på per­so­nell

Det er noe Borgen kan skri­ve un­der på. Han kom­mer fra Vard.

– Ofte er det per­so­nell­res­sur­ser det skor­ter på. Pro­ble­met er å få in­te­grert forsk­ning og ut­vik­ling for mak­si­malt ut­byt­te. Vil­jen til å sat­se er god, sier Borgen.

– Her på NMK er sig­na­le­ne fra Rolls-Royce at de ikke vil kvit­te seg med forsk­ning og ut­vik­ling. Tvert imot sat­ser de på forsk­ning og ut­vik­ling for å ut­vik­le mor­gen­da­gens tek­no­lo­gi.

Vil ut­vik­le nye næ­rin­ger

– En ting er om­stil­lings­be­ho­vet for ma­ri­tim in­du­stri. Men pa­ral­lelt har vi ald­ri sett så man­ge mu­lig­he­ter, sier Alm­ås.

– Po­li­ti­ker­ne, en­ten de er i po­si­sjon el­ler op­po­si­sjon, kap­pes om hva de kan gjø­re med hav­rom­met. 70 pro­sent av eks­port­in­du­stri­en kom­mer fra ha­vet. Av det kom­mer 80 pro­sent fra ol­jen. Må­let er å ut­vik­le nye ma­ri­ti­me og ma­ri­ne næ­rin­ger.

Kre­ver ny tek­no­lo­gi

– Kan du være mer kon­kret på hva?

– Vi er helt i star­ten på å dra opp tang og tare­in­du­stri i Norge med et fel­les pro­sjekt mel­lom Trondheim og Ålesund gjen­nom Promac. Vi har et an­net in­nen vill­fisk. I dag har vi kvit­fisk og pe­la­gisk, men må­let er å kom­me hø­ge­re opp i næ­rings­kje­den til krill og plank­ton. Det kre­ver helt ny tek­no­lo­gi, sier Alm­ås.

Marin ak­va­kul­tur

Han vi­ser til at når vill­fisk­pro­duk­sjo­nen i ver­den fla­ter ut på 90 mil­li­o­ner tonn –  og det skjer mens be­ho­vet for fisk som mat øker –  må det skje en øk­ning in­nen ma­rin ak­va­kul­tur, ikke i brakk­vann og fersk­vann.

Norge er ver­dens­le­den­de i må­ten vi dri­ver ak­va­kul­tur på. Både med tan­ke på eks­port, kom­pe­tan­se, ut­styr og opp­drett. Her lig­ger det kjem­pe­mu­lig­he­ter,  me­ner Alm­ås.

– Kva­len som ble fun­net med mas­se plast i man­ge bør re­pre­sen­te­re en god mu­lig­het for en god sunn­mø­ring, til­føy­er han.

Direktør for Sintef Ålesund, Henning Borgen (t.v) og styreformann Karl Almås Foto: Staale Wattø