Ålesunderen Birk Valseth har jobben som lærling i Fjord 1 en halvtimes kjøretur hjemmefra. Innenfor samme radius kan han videreutdanne seg til styrmann på fagskolen. 18-åringen mener flere unge bør vurdere ferje som arbeidsplass.

– Jeg har fått høre at mange unge heller vil på offshore, men jeg har det kjekt og føler jeg lærer like mye som folk på andre fartøy, sier han til Sunnmørsposten.

– Møter mange hyggelige folk

Valseth har ett år igjen av lærlingtida.

– Jeg liker jobben godt og opplever at det er en trygg arbeidsplass. Du møter mange hyggelige folk – både kolleger, men også passasjerer. I tillegg til å være på sjøen jobber vi i et serviceyrke, påpeker Birk Valseth.

Når han er ferdig med lærlingtida, ser han for seg å velge styrmannsutdanning ved fagskolen i Ålesund og etterpå vil han helst fortsette på ferje.

Variert arbeidsdag

Arbeidsdagen mellom Magerholm og Aursnes går mye ut på matrosoppgaver som billettering, stuing av biler og annen lasting og lossing.

– Også gjør vi en del vedlikehold. Noen ganger spyler vi dekk, tester mob-båter og flåtesystemer, eller smører pumpene til hydraulikken og andre hverdagsoppgaver, sier han.

Lærlingene utfører også ulike lekseoppgaver gjennom opplæringskontoret som kan være alt fra å finne ut hvor det er kompass om bord, til å sveise eller male noe om bord.

– Så det er ikke bare jobb. Samtidig føler jeg oppgavene er relatert til det som skjer om bord i båten, sier han.

Lite diskusjon om bord

18-åringen har nettopp vært på sin første ungdomskonferanse i sjømannsforbundet da avisa tar kontakt for å høre hvorfor han vil velge sjøen som levebrød.

Konferansen ga nok mersmak til at han skal vurdere å bli med på fagkurs til høsten, men han forteller at kampen for norske arbeidsvilkår diskuteres lite om bord i ferja.

Han er trygg på at det vil være behov for sjøfolk i framtida.

– Erfaring fra sjøen vil være viktigst

Operativ erfaring fra sjøen er den kompetansen flest av rederiene pekte på som viktigst for dem de neste ti årene, ifølge den siste konjunkturrapporten fra Rederiforbundet.

Samtidig svarer ett av tre rederier at sjøerfaring er det de finner vanskeligst å oppdrive i dag. IT og databehandling, sammen med teknisk kompetanse og ledelse, vil også stå høyt i kurs hos arbeidsgiverne, ifølge svarene. De neste plassene over kompetanse rederiene tror de vil være ute etter de ti neste årene er finans, elektro og automasjon, nautisk og maskin.

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund mener svarene understreker at den erfaringsbaserte kunnskapen hos sjøfolk er viktig for innovasjon og nyskaping – og at rederiene trenger et bredt spekter av kompetanse.

Har bedt om oversikt

I løpet av året kommer hele to tellinger av hvor mange norske sjøfolk det egentlig er. Etter flere år med mangelfull statistikk har

næringsministeren bedt SSB utarbeide tall

.

Også Norsk Sjøoffisersforbund har bestilt en kartlegging av sjøfolks karriereveger, ifølge Nett.no.