Som tidligere bystyrepolitiker for Tverrpolitisk liste gjennom 20 år kjenner han irrgangene i kommunen. Welle har også jobbet på arkitektkontor og vært arenasjef for Color Line Stadion før han ble pensjonist.

Dypt tragisk

Han synes det er dypt tragisk at kommunen i sin sendrektighet skylder på Statens vegvesen når det gjelder trafikksituasjonen i sentrum.

– Formalitetene er i orden for at kommunen kan behandle dette som en hastesak. Det eneste som trengs er ja-stempel, påpeker han og foreslår en straksløsning.

Han sammenligner manglende handlekraft i Ålesund kommune med teaterstykket «Mens vi venter på Godot»:

– Vi satt i teateret og ventet i tre timer på en mann som aldri kom. Jeg sitter med samme følelsen nå. Her er gjort masse utredninger om tunneler i hytt og pine. Det blir så dyrt og stort at ingenting skjer, sier han.

Straksløsning

Welle foreslår altså en straksløsning for å avdempe trafikken i sentrum.

– Jeg har ikke løst alle detaljene. Kan hende skal broen heves slik at det kan gå an for busser å kjøre under ett eller annet sted. Hovedpoenget mitt er at trafikken som kommer fra ytre bydel kjører ned ved Quality Hotel Waterfront og bortover gata som allerede ligger der mellom lageret og torghallkomplekset. Dette er ei ferdig gate det går an å kjøre på. Det brukes i dag til kaiområde. Gata vil kunne ta envegskjørt trafikk fra ytre bydel som altså kjører ned ved hotellet.Videre kan den fortsette over en ny bro over Brosundet sør for Hellebroa. En kan låne bro fra Forsvaret, eller en kan lage en etter samme prinsipp og stil som gangbroa over innfartsvegen ved Sparebanken Møre Arena med skruer og muttere. Det vil fungere glimrende og er heller ikke stygt, sier Welle. Han tilføyer at gangbroa kostet tre millioner kroner i sin tid.

Kommunens eiendom

Welle viser til at bro over Brosundet allerede ligger inne i reguleringsplanen for området. Det gir kommunen full anledning til å sette i gang.

– Et annet viktig poeng i mitt forslag er at dette blir kommunal veg i motsetning til eksisterende europaveg over Hellebroa. Dermed behøver ikke kommunen spørre vegvesenet om lov. Arealet fra Waterfront og østover er kommunens, påpeker han.

Tilbakeslag

Welle mener det politiske elementet hadde bedre kår da kommunen var organisert i sektorer enn når kommunen gikk over til å bli organisert som et forretningsforetak.

– Det var et tilbakeslag for effektiviteten. En raderte bort fagfolka. Det førte både til svekka politisk handlekraft og svekket administrativ kompetanse. For eksempel kan ikke politikerne lenger stille et spørsmål til administrasjonen rett over bordet og få svar fra sektorsjefer der og da. Nei, en sekretær må skrive ned spørsmålet og ta det med seg videre, påpeker han.

Tullete

– Det er snakk om at planlegging av bro over Brosundet tar fire år. Det er så tullete.

De må gjøre noe de i rådhuset også, både administrasjonen og politikerne. Det er bare å begynne en plass!

Vinnerutkastet av sørsida er jo gjengitt i avisa med bro over Brosundet, sier Einar Welle.

Einar Welle sier kommunen kan sette i gang nå.