Regjeringen går for det indre alternativet for E39 i Nordfjord. Det kommer fram i et intervju statsminister Erna Solberg har gitt til Aftenposten.

Mandag kveld kom den overraskende nyheten om at avgjørelsen var tatt - og at det indre alternativet vant, på bekostning av den såkalte midtre linja Anda-Lote.

Kvivsveggeneralen: – Fornufta har sigra

Økonomi avgjørende

E39 skal altså gå i tunnel under Utvikfjellet ved Stryn og bru over fjorden før den fortsetter via Kvivsvegen.

Til NRK Sogn og Fjordane utdyper hun avgjørelsen og sier dette er måten å best utnytte investeringene over Kvivsvegen og Hjartåberga.

– Det er en veginvestering som har litt lavere kostnad, samt at det blir litt kortere kjøretid, legger hun til.

Prisen for strekninga ble i 2011 beregna til 4,5 milliarder. Ifølge Solberg viser nye beregninger at det vil bli noe dyrere, uten at hun kommer med et konkret tall.

Trodde på midtre linje

Avgjørelsen vil falle tilhengerne av den midtre linja tungt for brystet.

Midtre-tilhenger og daglig leder Mats Andersson i Nordfjordkryssing påpekte også dette overfor smp.no i vår. Samferdselsminister Ketil Solv-Olsen holdt kortene tett til brystet den gang, men antydet den endelige avgjørelsen ved å peke på at situasjonen var «mer komplisert» for Sogn og Fjordane sin del.

Skuffa Eid-ordførar: – Ser på Sogn og Fjordane som eit forbikøyringsfylke

Lav lønnsomhet

Statsministeren var ikke tilgjengelig for å kommentere saken overfor smp.no mandag kveld.

Statssekretær Sigbjørn Aanes ved statsministerens kontor opplyser til smp.no at det blir lagt ut pressemelding om avgjørelsen tirsdag morgen.

Arkivfoto: Knut Arne Aarset