Onsdag kom nyheten om at Rolls-Royce vil selge den kommersielle maritime virksomheten – noe som inkluderer alle avdelinger på Sunnmøre.

Sjef for maritim bransje i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, er ikke i tvil om hvilken løsning han mener vil være den beste.

Les flere nyheter om Rolls-Royce her

– Jeg skulle ønske at noen kjøpte Rolls-Royce Marine hjem til Norge. Jeg mener det vil være en klar fordel, og har flere ganger sagt at vi burde bruke oljefondet for å få det til, forteller han til Sunnmørsposten.

Kongsberg-gruppen er den meste aktuelle – og kanskje eneste – kjøperen i Norge som har muskler til å gjennomføre et slikt kjøp, tror Gørvell-Dahll.

– Jeg tviler på at det er andre kjøpere i Norge, ettersom det krever en viss økonomisk ryggrad, forklarer han.

– Kan passe godt

Bransjesjefen mener det også er en utfordring for en kjøper at det er vanskelig å få oversikt over hva som «følger med» i et kjøp.

– For dem som er på utsiden er dette en utfordring, men det er også en jobb for Rolls-Royce: Å gjøre det salgbart, påpeker han.

– Hvorfor mener du Kongsberg og Rolls-Royce er en god «match»?

– De har ganske mange komplementære produkter. Kongsberg Maritime har mer vekt på elektronikk og systemer, mens Rolls-Royce driver mer med produksjon av «tyngre» ting. Det gjør at de kan passe godt sammen, sier bransjesjefen.

– Men de har også produkter som konkurrerer, som dynamisk posisjonering, legger han til.

Andre aktuelle kjøpere

Ifølge Reuters er General Electric, Wärtsilä og Siemens aktuelle kjøpere som ble nevnt blant finansfolk i London, mens Nett.no her hjemme også trekker fram ABB som en mulig kjøper.

Gørvell-Dahll vil ikke ha for sterke meninger om hvilke av disse som kan være mest aktuelle: – Jeg håper uansett på en norsk løsning, sier han.

– Bedriftskulturen viktig

Bransjesjefen i Norsk Industri har selv bakgrunn fra Kongsberg, og er ikke snauere enn at han også har luftet ideen om et Rolls-Royce-kjøp med tidligere næringsminister, Monica Mæland.

– He-he, ja det stemmer, jeg har luftet dette med mange politikere etterhvert.

– En av årsakene til at jeg mener vi bør kjøpe Rolls-Royce Marine hjem, er at jeg mener den engelske bedriftskulturen ikke passer så godt med den sunnmørske bedriftsånden. Det har blant annet å gjøre med grad av toppstyring og rapportering, sier Gørvell-Dahll.

– Det er også viktig å ha tyngde i markedet, store enheter som er internasjonale. Norge er verdensledende på maritimt utstyr, og vi må ikke gi slipp på dette, legger han til.

Alt om Rolls-Royce Marine

Ca. 1600 ansatte på Sunnmøre

De aller fleste av Rolls-Royce Marines drøyt 1600 ansatte, jobber ved de fem avdelingene på Sunnmøre - i Ålesund, Hjørungavåg, Ulsteinvik, Longva og Brattvåg.

Gørvell-Dahll mener mye av styrken til Rolls-Royce Marine er å finne ute i avdelingene.

– I den maritime bransjen er bedriftskulturen ekstremt viktig, og etter min mening er det nettopp bedriftskulturen som har gjort dem sterke, legger han til.

Tviler på oppsplitting

Lars Gørvell-Dahll har liten tro på en løsning hvor virksomheten blir splittet opp og solgt til ulike kjøpere.

– Da får du en helt annen diskusjon, men jeg tviler på at Rolls-Royce er interessert i å selge stykkevis og delt. Det vil være en forferdelig tung jobb som trolig vil ta flere år, og det tviler jeg på at Rolls-Royce vil ta seg tida til, forklarer han.

Kjell Inge Røkke er nevnt som en mulig norsk kjøper med kapitalen på plass, men Gørvell-Dahll har vanskelig for å se for seg at det er aktuelt.

– Det er sikkert mulig å lage en industriell variant, men for det første har Røkke tradisjonelt vært mer opptatt av skip, enn utstyr, og for det andre vil han komme i direkte konkurranse med Brunvoll i Molde, Kongsberg Maritime og Wärtsilä, understreker han.