Det kommer fram i en pressemelding fra Ulstein tirsdag kveld.

Tidligere på dagen meldte Ulstein at de hadde fått kontrakt på bygging av et servicefartøy for vindmøller.

– Milepæl

Hybridferja som rederiet til ålesunderen Olav Nils Sunde skal bygge, har en kontraktsverdi på mer enn en milliard kroner, og er samtidig en fjær i hatten prestisjemessig.

– Dette er en viktig milepæl for oss, og vi er svært stolte over å ha blitt valgt til partner på dette utrolig spennende prosjektet. Vi gleder oss til det videre samarbeidet med Color Line, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.

Lokaloppgjør

Etter det smp.no kjenner var det de to lokale verftene Kleven og UIstein, som kjempet i sluttrunden om å få bygge for Sunde.

Skipet er planlagt på strekningen Sandefjord - Strømstad fra sommeren 2019. Foreløpig har skipet arbeidsnavnet «Color Hybrid».

(saken fortsetter under)

Verftsdirektøren: – Det blir et ganske bra kjør nå framover

Tangerer rekord

Fartøyet vil bli 160 meter langt og ha en kapasitet på 2000 passasjerer og om lag 500 biler.

Fosen leverer design på fartøyet - som tangerer størrelsesrekorden på skip levert fra verftet. Offshoreskipet Island Venture, som nylig ble levert, var like langt.

– Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige, heter det i pressemeldingen.

Erstatter 46 år gammel ferje

Det som blir verdens største hybridferje, skal erstatte 46 år gamle MS Bohus.  Den har halvparten så stor kapasitet som MS Color Hybrid.

MS Color Hybrid blir en såkalt «plug in»-hybrid hvor batteriene lades via landstrømanlegg eller fra skipets generatorer.

Ferja skal gå på batteri ut og inn fra Sandefjord for å gi minst mulig utslipp i disse områdene. Planene om nybygget ble kjent i september i fjor, men var betinget av at rederiet fikk beholde 10-avgangen fra Sandefjord. Den biten kom på plass på slutten av fjoråret.