Det er konklusjonen i en rapport fra det danske konsulentselskapet COWI som fikk i oppdrag å utrede framtidige kollektivløsninger i Ålesund.

Og anbefalingen er krystallklar: Bybane og superbuss blir altfor dyrt og arealkrevende. Gå for konseptet «prioritert buss».

Oppgradert

– Litt enkelt forklart er dette et system der framkommeligheten for bussene styrkes der det er flaskehalser i dag, sier Liv Kjersti Finholt som er planlegger i Ålesund kommune. Men prioritert buss betyr også at både holdeplasser, busser og service oppgraderes slik at opplevelsen for passasjerene blir en helt annen enn i dag. Vi tar mange elementer fra superbussen inn i dette konseptet, sier Finholt.

– Men dette konseptet forutsetter at bussene kommer seg lettere fram, enten ved hjelp av lysregulering eller at det bygges kollektivfelt på enkelte strekninger, sier Finholt.

COWI peker på at framkommeligheten i sentrum øst for den framtidige bussterminalen, må løses ved å ta vekk gateparkering.

Så bør det etableres kollektivfelt og lyssignaler som styres fra bussene på Gåseid, Hatlasvingen, Rørstadvegen, Åsestranda og Åse. På Aspøya er det ikke like enkelt å prioritere bussene. To envegskjørte traseer i Nedre Strandgate og Kirkegata er blant forslagene i rapporten.

Kostbare løsninger

De danske konsulentene har utredet tre mulige løsninger som skal få kollektivtrafikken opp fra dagens seks prosent til målsettinga på 15.

I tillegg til den anbefalte løsninga om prioritert buss, har de også utreda bybane og superbuss som skal gå i egne felt. Bybanetraseen tar utgangspunkt i forprosjektet fra Norsk Bane som foreslår at banen skal legges i tunnel.

Anleggskostnadene for superbuss vil bli på 1,3 milliarder kroner i tillegg til at det kreves mye areal og inngrep langs traseen.

Både bane og superbuss kan få flere til å reise kollektivt, men ikke så mange at det forsvarer kostnadene, slås det fast i rapporten.

Billigst med buss

– Konseptet med prioritert buss vil ha en anleggskostnad på rundt 200 millioner kroner, og dette konseptet vil også utnytte tiltakene i bypakken, sier Liv Kjersti Finholt.

I rapporten blir det også understreket at det ikke er nok å prioritere bussene hvis man ønsker å nå kollektivmålene. I tillegg må det legges til rette for at hovedtraseene for bussen kan nås på en enkel måte både for syklende og fotgjengere. Gode forbindelser med nabokommunene og innfartsparkering der folk kan bytte til buss er også virkemiddel som må til.

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune mener at rapporten er et viktig bidrag i utviklinga av det framtidige kollektivsystemet.

Ordfører Eva Vinje Aurdal synes rapporten er spennende.

– Nå må vi lese den grundig før vi gjør oss opp en mening om hva som er riktig å satse på for å få til det kollektivløftet vi alle ønsker oss, sier ordføreren.