Torsdag skal Ålesund bystyre behandle Bypakke 1. Vegvesenet anbefaler ei ny Brosundbro, og ei ny gate i forlengelsen av Keiser Wilhelms gate. Kostnaden for dette er beregna til 270 millioner kroner. Formannskapet har gått inn for et vedtak i tråd med dette, med ti mot tre stemmer.

Et slikt vedtak vil skyve planene om Brosundtunellen mellom Ysteneset og Skutvika ut i uvissa, mener aktørene.

Ålesund Byutvikling AS har 25 aksjonærer, der halvparten representerer tyngre næringslivsaktører. Brevet til bystyret er signert Jon Ketil Gjørtz, Arne Almaas, John Breivik, Ole Christin Fiskaa, Knut Flakk, Nils J. Liaaen, Amund Pedersen, Berit Westad og Albert Aarøe.

– En ny veg for gjennomgangstrafikk mellom Waterfront i vest og Rutebilstasjonen i øst, med tilhørende ny kjørebru over Brosundet, fire til fem meter over vannflaten, vil beslaglegge store arealer i en «arealknapp bysituasjon» og belaste bymiljøet på sørsiden vesentlig. Den vil også medføre ei ny, sterkt trafikkert gate som avskjærer både cruiseterminalen og den kommende Kulturhavna fra «det unike bymiljøet med nasjonal og internasjonal verdi». I tillegg vil den angivelige flaskehals på Hellebroa bare forflyttes vest til Waterfront eller øst til Posthuskrysset. Trafikken forbi Rådhuset vil ikke bli redusert, skriver de i det åpne brevet til bystyret.

(saka fortsetter under)

Å bruke 270 millioner kroner på dette er etter deres vurdering meningsløst.

– Statens vegvesen sier i sitt forord til Faglig grunnlag for Bypakke Ålesund Trinn 1: «Transportløsninger i sentrum bør i størst mulig grad være skreddersydd for en arealknapp bysituasjon. Samtidig er det viktig å verne om det unike bymiljøet med nasjonal og internasjonal verdi», fortsetter de.

Det eneste fornuftige vil dermed være å bygge en tunell mellom Ysteneset og Skutvika. Dette vil bidra til en betydelig reduksjon i biltrafikken i sentrum og gi bedre fremkommelighet for gjennomgangstrafikken.

– Tunellen vil bidra til å frigi arealer for nye byrom på Aspøya og Nørvøya, gang- og sykkelveger langs hele aksen mellom Skutvika og Ysteneset og åpne muligheten for bygging av et parkeringsanlegg i fjellet på Aspøya. Ålesund Sentrale Sydside (Storneset og Prestebrygga) vil kunne utvikles til en ny og moderne bydel, med sterkt innslag av urbane sentrumsfunksjoner, herunder den tiltenkte Kulturhavna, skriver aktørene.

Ålesund Byutvikling har engasjert AsplanViak og bedt konsulentselskapet lage en illustrasjon hvordan en ny Brosundtunell vil kunne kobles opp mot det eksisterende vegnettet i Ysteneset. Utredninga vil foreligge innen kort tid, skriver de.

– Vårt forslag er å gi Brosundtunellen høyeste prioritet (slik den hadde i forrige runde) til stor nytte for bysentrum og de vestlige bydeler. Etter vårt syn vil tunellen også åpne for nye muligheter for utviklingen av kollektivtrafikk, sykkeltraseer og gangveier langs sundet og i sentrum, konkluderer Ålesund Byutvikling i brevet til bystyret.