Det er kun Bergen Engine som ikke er en del av Rolls-Royce Marine i Norge, og i går gjorde morselskapet Rolls-Royce det klart at selskapet skal gjennom en omorganisering hvor de skal gå fra fem til tre forretningsområder.

I klartekst betyr dette at selskapet vurderer salg av Rolls-Royce Marine. Det innebærer at alle bedriftene til Rolls-Royce på Nordvestlandet kan få ny eier.

Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce Marine As, bedyrer at gårsdagens varsel om at Rolls-Royce vurderer å selge sin marinavdeling, ikke vil påvirke hverdagen til de ansatte.

– Et eventuelt salg tar erfaringsvis seks til 18 måneder, og kanskje enda lenger. Så i den nærmeste tida betyr dette lite for de ansatte i Rolls-Royce Marine. Hverdagen i Norge fortsetter som før, sier Bonnevie Wollebæk.

Rolls-Royce vurderer å selge maritim virksomhet Kan berøre mange i Nordvest.

NMK

Selskapet har investert store ressurser i Technology on Training Center ved NMK (Norsk Maritimt Kompetansesenter) på Nørve i Ålesund. Et eventuelt salg av Rolls-Royce Marine vil også få konsekvenser for teknologi- og læringssenteret. Wollebæk vil ikke spekulere i hva et eventuelt salg vil ha å si der.

– Alle ansatte ved marindivisjonen vil jo bli påvirket av et eventuelt salg, også på NMK, sier Bonnevie Wollebæk.

Les også: – Vi vil være med på oppgangen.

Informasjonsplikt

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk er selv ansatt i Rolls-Royce Marine, selskapet som vurderes å selges. Foto: Staale Wattø

At Rolls-Royce varslet om at de vurderer å selge Rolls-Royce Marine betyr likevel ikke at et salg er nært forestående.

– Årsaken til at det ble meldt at det vurderes et salg av Marine er at morselskapet er børsnotert i London, og ønsket å informere markedet der samtidig om hele sin plan for omstilling.

Wollebæk er ansatt i Rolls-Royce Marine, selskapet som vurderes å selges, og vet ikke om morselskapet har vært i kontakt med potensielle kjøpere, men hun mener at selskapet er attraktivt.

– Jeg er trygg på at Marine er solid butikk som det vil finnes kjøpere for, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Om man ikke klarer å selge selskapet, vil det da være aktuelt å legge ned?

– Beskjeden vi har fått er at det ikke er aktuelt å legge ned. Om det ikke finnes kjøpere, så er det mest aktuelt ikke å selge, sier Bonnevie Wollebæk.

Sviktende marked

De aller fleste av de ansatte i Rolls-Royce Marine i Norge arbeider ved avdelingene som holder til på Sunnmøre. De siste årene har selskapet blitt rammet hardt av nedgangen innen offshorebransjen, og siden 2010 har Rolls-Royce Marine hatt et underskudd på til sammen 3,5 milliarder kroner.

– Dette er det riktig tidspunktet for å se på de strategiske mulighetene for vår kommersielle maritime virksomhet. Teamet her har respondert beundringsverdig på en signifikant nedgang i offshore olje- og gassmarkedet for å redusere sin kostnadsbase. Det er rett og rimelig at vi vurderer om virksomheten i fremtiden kan være bedre tjent med et nytt eierskap, uttaler, Warren East, adm.dir. i Rolls-Royce i en pressemelding.

Attraktivt selskap

Arnfinn Ingjerd er daglig leder av Maritimt Forum Nordvest. Han tror det ligger muligheter i marinavdelingen til Roll-Royce, men at det krever kompetanse. Foto: Roger Engvik

Arnfinn Ingjerd, daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, ble ikke overrasket av at Rolls-Royce vurderer salg av marin-avdelingen.

– Selskapet er i en situasjon hvor de trenger penger, og den kommersielle, maritime virksomheten er langt utenfor Rolls-Royce sin kjernevirksomhet, sier Ingjerd.

Han mener at marindivisjonen er attraktiv.

– Ja, med kompetansen og teknologien som miljøet i vår region står for, og med framtidsutsiktene som ligger i havnæringene, så tror jeg det kan være veldig attraktivt, sier Ingjerd.

Han tror mye ligger til rette for at de riktige kjøperne kan oppnå suksess.

– Hvis vi får lokale og/eller nasjonale eiere som kjenner maritim næring og tenker langsiktig, så kan det bli veldig positivt. De bør også kjenne den sunnmørske bedriftskulturen. Men hvis det kommer utenlandske selskaper med hovedkontor lang vekk, da er jeg mer skeptisk.

Sunnmørsposten vært i kontakt med tillitsvalgte hos Rolls-Royce Marine, men de har ennå ikke ønsket å uttale seg.

Anette Bonnevie Wollebæk, kommunikasjonsdirektør i Rolls-Royce Marine. Arkivfoto: Staale Wattø Foto: Staale Wattø