Tirsdag kom nyhetene om at Ulstein Verft har sikret to kjempekontrakter. Verftet har signert en intensjonsavtale på jobben med å bygge verdens største hybridferje for Olav Nils Sundes Color Line-rederi.

– Klart det er positivt at det endelig begynner å løsne litt, sier direktør Sætre når smp.no ringer.

Jobbet målbevisst med omstilling

For to år siden var det 400 ansatte ved verftet, og situasjonen i markedet skapte problemer. I perioder har større deler av arbeidsstokken vært permittert, og flere er oppsagt.

– Det var lite kontrakter i markedet som passet for oss. Så har vi målbevisst jobbet med å omstille oss. Nå har vi prøvd å komme oss litt mer inn på det som har med passasjerrettet tonnasje å gjøre, sier Sætre.

I tillegg har vindenergi og servicefartøy blitt et satsingsområde.

Kan få flere ansatte

– Blir det behov for å styrke arbeidsstokken på ny?

Sætre ønsker ikke å røpe hvilke kontrakter som er i vente for Ulstein Verft.

– Men jeg kan bekrefte at vi jobber med andre prosjekter, sier han.

Luksusyacht og vindfartøy

Med tirsdagens to kontrakter begynner ordreboka å fylles opp igjen ved det tradisjonsrike verftet, som har slitt tungt i oljenedturen.

Før jul sikret Ulstein kontrakt på bygging av en luksusyacht med X-Bow-design som etterhvert vil gi jobb til verftsarbeiderne her. Utover våren er det også ventet at et ekspedisjonscruiseskip fra Sea Adventurer ankommer for å bli ombygd.

Verftet har ellers et serviceskip for vindkraft som etter planen skal leveres tidlig i år. Fartøyet er søsterskipet til Windea La Cour, som ble levert til tyske Bernhard Schulte Offshore i sommer. Begge skal utføre oppdrag på det store Gemini-prosjektet som Siemens jobber med.