Tirsdag kom nyhetene om at Ulstein Verft har sikret to kjempekontrakter. Verftet har signert en intensjonsavtale på jobben med å bygge verdens største hybridferje for Olav Nils Sundes Color Line-rederi.
– Klart det er positivt at det endelig begynner å løsne litt, sier direktør Sætre når smp.no ringer.
Ulstein vant milliardkontrakt på verdens største hybridferje
Jobbet målbevisst med omstilling
For to år siden var det 400 ansatte ved verftet, og situasjonen i markedet skapte problemer. I perioder har større deler av arbeidsstokken vært permittert, og flere er oppsagt.
– Det var lite kontrakter i markedet som passet for oss. Så har vi målbevisst jobbet med å omstille oss. Nå har vi prøvd å komme oss litt mer inn på det som har med passasjerrettet tonnasje å gjøre, sier Sætre.
I tillegg har vindenergi og servicefartøy blitt et satsingsområde.
Ulstein enige med nederlendere om vindfartøy
Kan få flere ansatte
– Blir det behov for å styrke arbeidsstokken på ny?
Ulstein og Kleven i lokaloppgjør om milliardkontrakt
Sætre ønsker ikke å røpe hvilke kontrakter som er i vente for Ulstein Verft.
– Men jeg kan bekrefte at vi jobber med andre prosjekter, sier han.
Luksusyacht og vindfartøy
Med tirsdagens to kontrakter begynner ordreboka å fylles opp igjen ved det tradisjonsrike verftet, som har slitt tungt i oljenedturen.
Før jul sikret Ulstein kontrakt på bygging av en luksusyacht med X-Bow-design som etterhvert vil gi jobb til verftsarbeiderne her. Utover våren er det også ventet at et ekspedisjonscruiseskip fra Sea Adventurer ankommer for å bli ombygd.
Verftet har ellers et serviceskip for vindkraft som etter planen skal leveres tidlig i år. Fartøyet er søsterskipet til Windea La Cour, som ble levert til tyske Bernhard Schulte Offshore i sommer. Begge skal utføre oppdrag på det store Gemini-prosjektet som Siemens jobber med.