Valget av trase for framtidig ferjefri E39 i Møre og Romsdal viser veg til det midtre alternativet i Sogn og Fjordane.
Det mener tilhenger av bru mellom Anda og Lote - daglig leder Mats Andersson i Nordfjordkryssing.
Betydningen for næringslivet på Søre Sunnmøre ble tydelig avgjørende da regjeringa valgte Hafast -fastlandssamband mellom Hareid og Sula - på Sunnmøre.
Samme effekter som Hafast
Derfor mener midtre-tilhengerne at regjeringa viser at det ikke bare handler om å komme raskest og billigst fra Volda til Ålesund, men også om å binde sammen landsdelen.
– Midtre trase gjennom Nordfjord vil de gi samme effektene som Hafast. Det er disse to traseene som gir klart størst regional utvikling, argumenterer Andersson i en pressemelding.
Les mer: Hafast-valg møtt med jubel i næringslivet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var ikke særlig pratesalig da smp.no spurte om tilsvarende argumentasjon ville gjelde for trasevalget i Sogn og Fjordane. Men han påpekte likevel følgende:
Solvik-Olsen: – Derfor ble Hafast valgt
Tror på indre
Den indre linje i Nordfjord er beregnet å være seks milliarder billigere, men den midtre linja gir best netto samfunnsnytte over lang tid.
Midtre-ordførarar mobiliserer
Han peker på at Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik var klar på at valget i Møre og Romsdal på ingen måte la føringer for valget lengre sør.
– Regjeringa legger vekt på god framdrift i arbeidet med ferjefri E39. Halve indre korridor mellom Skei og Volda er allerede ferdig bygd, og åpner som E39 14. juni i år, sier Flo.
Mer på programmet?
Den åpningen er det forøvrig samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som står for.
Ryktet har gått om at dette kan være tidspunktet for en offentliggjøring av E39-trase i Sogn og Fjordane.
Men per i dag er åpningen planlagt ved rasteplassen like ved Hjartåelva godt inne på Volda-sida, så om Solvik-Olsen skal flagge trasevalg for fylket i sør må han trolig legge inn flere stopp på turen.